Tap som svir

Kronikk: De norske håndballjentenes tap i kvartfinalen vil trolig føre til færre gaver under juletreet, skriver professor Alexander Cappelen i DN.

20.12.2013 - Alexander Cappelen


Onsdag røk håndballjentene ut av VM. De hadde gledet mange med seiere i de første kampene, men gikk på et overraskende tap i kvartfinalen mot Serbia.

Tapet i kvartfinalen var selvsagt skuffende for alle som er opptatt av håndball, men det var også skuffende for dem som primært er opptatt av hva som skjer på julaften.

Det er nemlig grunn til å tro at resultatet i håndball-VM, og de følelsene som tapet utløste, vil påvirke hva vi finner av gaver under juletreet.

Følelser påvirker økonomiske valg

Psykologer har lenge studert hvordan følelser påvirker menneskelig adferd, men «følelser» har stort sett vært et fremmedord for økonomer.

Det siste tiåret har det imidlertid vært en økende aksept for at følelser er viktige for å forstå også økonomiske fenomener.

Ikke minst har en rekke økonomiske laboratorieeksperimenter vist at følelser kan påvirke økonomiske valg selv om følelsene ikke er direkte relatert til valget.

Et eksempel er at personer blir villig til å selge en vare til lavere pris dersom de nettopp har sett en trist film.

Få ting påvirker følelseslivet til så mange som utfallet av sportsbegivenheter, spesielt kamper i store internasjonale mesterskap.

Fotballtap gir aksjefall

Ofte er det ganske tilfeldig hva resultatene i disse kampene vil bli. Det betyr at slike mesterskap er naturlige eksperimenter som gir tilfeldig variasjon i humøret hos store grupper mennesker.

Mange økonomer har derfor sett på slike mesterskap som en spennende mulighet til å studere hvordan følelser påvirker økonomiske valg utenfor laboratoriet.

Et godt eksempel er artikkelen «Sports Sentiments and Stock Returns», hvor Edmans, Garcia og Nordli studerer hvordan aksjemarkedet reagerer på resultatene fra internasjonale fotballkamper.

De finner at dersom et landslag i fotball taper så faller aksjekursene på landets børser den påfølgende dagen.

Effekten er spesielt stor ved uventede tap i viktige kamper og for selskaper hvor det er et stort nasjonalt eierskap.

Siden utfallet av en enkelt fotballkamp neppe påvirker den reelle verdien av et selskap, er det grunnlag for å anta at resultatene gjør at investorer blir i dårlig humør av at landslaget taper og at den følelsen driver ned aksjekursene.

Seier gir økonomisk optimisme

Effekten av seiere i internasjonale mesterskap er, som man kan forvente, ganske annerledes enn effekten av tap.

En studie av hvordan tyskere reagerte på landslagets overraskende suksess i fotball-VM 2006, dokumenterer den effekten (Dohmen, Falk, Huffman og Sunde, 2006).

Det tyske laget var før mesterskapet bare rangert som nummer 19 på FIFA-rankingen. I VM imponerte de imidlertid stort og vant alle kamper frem til semifinalen og endte til slutt på en bronseplass.

Suksessen skapte stor entusiasme i Tyskland, og entusiasmen smittet over på folks oppfatning av økonomien.

Basert på spørreundersøkelser gjort både før mesterskapet og etter hver av kampene, fant man at uventet gode resultater på fotballbanen hadde en positiv effekt både på hvordan folk oppfattet sin egen økonomiske situasjon og landets økonomi mer generelt.

Suksess på gressmatten fikk dem til å oppgi at de hadde høyere inntekt og til å rapportere mer optimistiske forventninger om økonomisk vekst.

Optimister mer generøse

Dette er viktig forskning for alle som er opptatt av hva familie og venner kommer til å gi dem på julaften.

Det er godt dokumentert at folk som er glade og optimistiske med hensyn til egen økonomiske situasjon, er mer generøse enn de som er triste og pessimistiske.

Siden vi nå vet at folk blir triste og pessimistiske av overraskende tap, må vi dessverre forvente at håndballjentenes tap forrige onsdag vil føre til skuffende få presanger på julaften.

Det er for sent å gjøre noe med julen i år, så nå gjelder det å tenke på fremtidige julaftener. Hva kan vi gjøre for å sikre at folk er glade og optimistiske rett før julaften?

Svaret skulle være åpenbart: Vi må jobbe for at sjakk-VM legges til de første ukene i desember!


Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive