Gi flere aper tilgang på skrivemaskiner

Erik Sjåholm Knudsen arkivfoto: Hallvard Lyssand

Kronikk: En alternativ modell for norsk innovasjonspolitikk er rett og slett å gi flere aper tilgang på skrivemaskiner, skriver Eirik Sjåholm Knudsen i en kronikk publisert på E24.no 5. april 2013.

12.04.2013 - Erik Sjåholm Knudsen


Det sies at ved å gi mange nok aper tilgang på skrivemaskiner, så vil noen av dem før eller siden kveike ut et Shakespeare-stykke.

Så en alternativ modell for norsk innovasjonspolitikk er rett og slett å gi flere aper tilgang på skrivemaskiner. Men hvordan gjøre dette i praksis?

Historien har lært oss at de beste ideene dukker opp på de merkeligste steder. Apple ble skapt i en garasje, Facebook på et dorm-rom og oppskriften på Cola ble til da farmasøyten John Pemberton forsøkte å lage en kur mot sin egen morfinavhengighet.

Historien har også vist at det er fryktelig vanskelig å vite om en idé er god eller dårlig før den har blitt prøvd ut. Og siden realisering av ideer koster penger, stopper de fleste prosjekter på nettopp idé-stadiet.

Med dette som utgangspunkt, hva er så den beste måten å designe statlige støtteordninger for innovasjon og nyskapning på? Dagens tilnærming er å trosse identifikasjonsproblemene nevnt over og likevel forsøke å finne de gode ideene blant haugen av mindre gode ideer. Men som siste ukers debatt om Innovasjon Norge har vist, er ikke dette alltid så lett.

En alternativ tilnærming er å legge forholdene til rette for at alle som har en idé skal få muligheten til å realisere den, og så støtte de prosjektene som viser seg å være best. Sagt på en annen måte, gi flere aper tilgang på skrivemaskiner og så gi økonomisk støtte til de apene som produserer et Shakespeare-stykke.

Forrige uke var jeg på besøk hos et selskap i San Francisco som er tuftet på akkurat denne ideen. TechShop er et non-profit selskap som gir vanlige folk tilgang til en imponerende mengde utstyr for kun 125 dollar i måneden.

Selskapet er som et svært treningsstudio for nerder hvor tredemøller og manualer er erstattet med 3D-printere, 3D-scannere, laserkuttere, metall- og elektronikkverksteder, PCer med den mest avanserte programvaren for 3D-modellering og mye, mye mer.

De holder også kurs, har ansatte som bistår med råd i realiseringen av prosjekter og de har møterom hvor medlemmene kan ha møter med potensielle investorer.

Målet til Techshop er rett og slett å gi vanlige folk tilgang til alt utstyret de trenger for å realisere en hvilken som helst idé. Det høres fint ut, men funker det i praksis?

Akkurat som en skulle forvente ved å gi aper tilgang på skrivemaskiner lages det mye rart på TechShop, og mange av prosjektene strander naturlig nok på prototypstadiet. Men poenget er at det også lages veldig mye bra, og siden ideene faktisk blir realisert er det lettere for både kunder og potensielle investorer å vurdere dem.

Hos TechShop fikk jeg hilse på en av gründerne bak det ferske selskapet Type A Writers som lager 3D-printere til konsumentmarkedet. De bruker TechShop både som produksjonslokaler og forskning- og utviklingslab, og 3D-printeren deres er produsert utelukkende i Techshop sine lokaler!

Så istedenfor å måtte skaffe masse kapital for å lage de første prototypene, slapp gründerne altså unna med å betale materialkostnader og TechShop-medlemskap. Og nå som selskapet har en velfungerende 3D-printer å vise til er det mye lettere for potensielle investorer å vurdere om dette er noe de vil putte pengene sine i.

Andre suksesshistorier fra Techshop inkluderer selskapet Square som leverer betalingstjenester til smarttelefoner og nettbrett, og Lightning Motorcycles, produsent av verdens raskeste elektriske motorsykkel. Begge disse selskapene brukte TechShop til å lage sine første prototyper, og Square er i dag verdsatt til 3,25 millarder dollar.

TechShop har syv lokaler (tre til under planlegging) rundt om i USA som hver har maskinparker til over 1 million dollar. De er avhengig av ekstern støtte for å finansiere alt dette, noe som er løst ved at hver filial er satt opp med et lokalt selskap som samarbeidspartner.

I San Francisco har 3D-selskapet Autodesk spyttet inn penger, i Detroit er det Ford og i Washington er det militærteknologigiganten Darpa. Det disse selskapene får igjen for pengene er å bygge opp innovasjonskraft i miljøet rundt sin egen bedrift. Og det er noe alle tjener på.

TechShop har siden starten i 2008 fått mye oppmerksomhet her i USA på grunn av sin tilnærming til innovasjon. Et kjapt googlesøk på TechShop i Norge ga der i mot kun ett eneste relevant treff, og det var fra et nettforum hvor noen nerder diskuterte hvor kult det hadde vært å få en norsk TechShop.

Jeg synte også det hadde vært kult, og oppfordrer derfor Nærings- og handelsdepartementet og ikke minst innovasjonslystne norske selskaper med penger på bok, til å sørge for at disse nerdene får drømmen sin oppfylt.

Et eller flere norske TechShops tror jeg både nerdene, andre vordende gründere og ikke minst, norsk økonomi som helhet vil dra stor nytte av. Og den eneste måten å finne ut om dette faktisk er en god ide eller ikke, er som sagt å prøve den ut i det virkelige liv.


Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive