NHH skjerper innkjøpsrutinene
Riksrevisjonen har avdekket flere avvik i NHHs innkjøpsrutiner. Høyskolen har gjennomført en rekke tiltak for å bedre forholdene. I styremøte tirsdag 5. november 2013 ble NHH-styret på ny orientert om saken.
08.11.2013 - Kristin Risvand Mo
Styret vedtok å opprette prosjektgruppe som skal lage innkjøpsstrategi og se på organiseringen av innkjøp ved NHH. Dette er det siste i en rekke av tiltak som høyskolen har gjennomført for å bedre innkjøpsrutinene. Tiltakene kan leses i sin helhet i styresak 58/13 som nå er offentliggjort (saksfremlegg nederst i saken). Se også Riksrevisjonens revisjonsbrev til NHH for 2012, som ble overlevert Stortinget 5. november 2013.
PwC-rapporten
I styremøtet tirsdag ble også den interne oppfølgingen av PwC-rapporten tatt opp. PwC-rapporten er behandlet i alle enheter, som har kommet med skriftlig tilbakemelding på viktige læringspunkter. Styret ble orientert om hvordan arbeidsmiljøsituasjonen oppleves internt. I følge rektor Frøystein Gjesdal er det «fremdeles noen forhold vi arbeider med, men høyskolen er utvilsomt godt i gjenge».
I styresaken blir det foreslått en rekke prioriterte tiltak som oppfølging av PwCs anbefalinger. Dette er for eksempel lederutvikling, fokus på leveranser og drift, revitalisering av enkelte formelle fora, kommunikasjonsstrategi og ny HMS-håndbok.
Tiltaksplan for bedring av samarbeidsrelasjoner og arbeidsmiljø ved NHH (vedtatt av styret 13.2.2013) skal nå revideres og slik at de prioriterte tiltakene integreres i denne.
NHH-styret på skolebenken
Viserektor Gunnar E Christensen startet møtet med å presentere høyskolens faglige organisering. Styremedlemmene fikk, praktisk nok, med seg en huskeliste med organisasjonskart, utvalgsstruktur og bilder av utvalgsledere (se presentasjon under).
Papirløse møter
Etter dette fulgte informasjon om høyskolens eiendomsforvaltning, økonomirapportering, forskning og utdanning.
1.januar 2014 får NHH et nytt og mer effektivt saksbehandlings- og arkivsystem, P 360. Med dét kan høyskolen også gå over til papirløse møter. Arkivleder Signe Morvik orienterte styret om mulighetene for fullelektroniske møter og fordelene det innebærer (se presentasjon under).
Andre saker Forslag til budsjettjusteringer for 2. tertial ble vedtatt. Saken om Massive Open Online Courses (MOOC) ble utsatt til neste møte.
Styret samlet foran NHH 5. november. Bak fra venstre: Kurt Petersen, Arild Schanke, Anders Bjørnebye, Marit Warncke, Finn Junge Jensen, Mette Bjørndal, Ole-Petter Moe Hansen. Foran fra venstre: Sunniva Adam, Frøystein Gjesdal, Aase Aamdal Lundgaard, Arne Hyttnes, Øystein Thøgersen
Foto: Hallvard lyssand
|