Pedagogiske nyvinninger på nett
Undersøkelser har vist at NHH studentene ønsker mer interaksjon og tilbakemelding i fag. Nå prøves interaktive kollokvier på nett for å etterkomme disse ønskene.
21.03.2013 - Tobias Wichstrøm Munter
Interaktive kollokvier på nett har i lengre tid vært tatt i bruk av universiteter i utland og innland. Nå prøver foreleser Mads Nordmo samme metode for det obligatoriske bachelorfaget SOL020.
− Gjennom studentundersøkelser har vi sett at det etterlyses mer interaksjon og løpende tilbakemelding i fagene på NHH, spesielt på bachelor. Dette er et forsøk på å etterkomme studentenes ønsker, sier Nordmo.
Prosjektet går ut på at studenter blir samlet i lukkede, nettbaserte "bloggnettverk" på tjue stykk. En gang i uken må de skrive ett innlegg relatert til pensum for de andre medlemmene, i tilegg til å kommentere hverandres innlegg. Ellers er det ingen andre føringer på innhold.
Håpet er at prosjektet kan bidra til at studenter leser jevnere og vurderer det de har lært i forelesning.
Mentale knagger og jevne kurver
− Det finnes mye forskning som viser at å reflektere skriftlig bidrar til å lage mentale "knagger" som man kan feste informasjon på. Ved å sette et mildt ytre krav håper man at man kan få studentene til å lære mer og unngå å utsette lesingen.
Studentene Matteo Blomberg Ghini og David Vekony tar faget SOL020, og er enige med Nordmo.
- Dette er en fin måte å få til en jevn studiekurve. Man må egentlig gjøre noe i løpet av semesteret, og det at man ikke har så mye føringer på hva man skal skrive om gjør at man kan ha det gøy med faget, sier Vekony.
− Det tar ikke så mye tid å skrive og kommentere, men gjennom dette så får man tilnærmet lik læringsutbytte som å lese et kapittel i pensum, legger Ghini til.
Studentene David Vekony og Matteo Blomberg Ghini er fornøyde med prosjektet.
Bruker tid
Ifølge Nordmo var planen originalt at studenter skulle bruke cirka 20 minutter i uken på disse innleggende, men erfaringen er at studenter bruker mer tid en forventet.
− Vi har sett at studenter er aktive og skriver langt mer en vi hadde trodd. Det at de eksponerer seg for 19 andre studenter som de ikke nødvendigvis kjenner gjør at de fleste ønsker å vise frem sin beste side. Selv om studenter noen ganger vegrer seg for å skrive er de svært ofte inne og sjekker for nye innlegg og kommentarer.
Både Ghini og Vekony anslår at de har brukt en time i uken på prosjektet.
- Det er spennende å se hva andre tenker og diskuterer i innleggene til hverandre, og det gjør at jeg er inne og sjekker for kommentarer og innlegg ofte, sier Ghini.
Prøveprosjekt
Nordmo er åpen om at det er foreløpig noen svakheter, men presiserer at dette er et prøveprosjekt.
- Enkelte grupper går veldig godt, mens andre går dårlig. Det er en vivs kritisk masse som må oppfylles før diskusjonen blir givende. Vi ser og at studenter skriver litt mindre over tid. Det er òg naturlig at noen synes det er ubehaglig å skrive, og det er noe vi må vurdere. I løpet av sommeren skal vi ta en samlet vurdering av prosjektet sammen med pedagogikkutvalget, og vurdere retningslinjene for innleggene. Man må vurdere om et innlegg i uken er for mye, og om man skal gjøre dette en del av kursgodkjenningen, avslutter han.
|