Teknologi i pedagogisk praksis

Såkalt "Smart Response"-teknologi lar studenter delta på interaktive spørreundersøkelser. Nå har dette systemet blitt brukt i bachelorkurset VOA040: Økonomi og psykologi. Samtidig er det prøvd nye løsninger innen kursevaluering.

08.05.2013 - Tobias Wichstrøm Munter


Smart Response-systemet går ut på at studenter går til en webadresse og skriver inn en engangskode. Deretter kan de anonymt svare på spørsmål, og når tiden er ute kan resultatene vises for alle.

Alexander Cappelen og Bertil Tungodden har brukt systemet i kurset VOA040, for å gjenskape økonomiske eksperiment. Slik har studentene selv fått muligheten til å gjøre de samme valgene som deltakerne i de eksperimentene de leser om i pensumartiklene.

− Selv om vi ofte bruker forenklede versjoner av eksperimentene så gir det likevel en forståelse for metoden man ikke nødvendigvis ville fått på en annen måte. Spesielt gjør det inntrykk når vi gjenskaper de samme resultatene som man har fått tidligere med andre deltakere og under andre forhold. Studentene blir også mer engasjerte når de aktivt må ta stilling til spørsmål, sier Cappelen

− Det er litt arbeid å sette opp, men vi er fornøyde, og jeg tror vi har gitt flere studenter en "aha"-opplevelse, legger han til.

VOA040 er et kurs med ca 100 studenter, men Tungodden har også brukt systemet i det langt større kurset SAM010: Introduksjon til mikroøkonomi.

− I små fag så er dette et godt supplement, men i store kurs representerer det en sjelden mulighet for aktivisere alle studentene, konstaterer Cappelen.

Fornøyde studenter

Henny Marie Fløystad er tredjeårs bachelorstudent, og tar kurset VOA040. Hun er fornøyd med ordningen.

− Systemet gjør at faget blir mer praktisk. Man kan se hvordan modellene funker og kan forstå dem bedre − man sitter ikke bare passivt og følger med, men er en aktiv deltager i kurset.

Fløystad er enig i at Smart Response kunne passet i flere fag, og håper at systemet blir mer utbredt.

− Det passer nødvendigvis ikke for alle fag, og det må jo være opp til foreleseren om de ønsker bruke det eller ikke. Likevel tror jeg det kunne passet bra inn i de store forelesningene i Aud. Max. for å inkludere studentene mer aktivt i undervisning og få oss til å "våkne" litt, sier hun.

Høyere svarprosent med direkte evaluering

Studentevaluering av kurs er et område der man kan kombinere ny teknologi og gamle metoder.

Tidligere ble det gjerne delt ut evalueringsskjema på papir under siste forelesning i et kurs. Etter hvert gikk man over til elektronisk evaluering via itslearning. Her har studentene anledning til å legge inn en evaluering innen tre uker etter kursslutt.

− Svarprosenten ved sistnevnte metode har imidlertid lenge vært lavere en vi ønsker. I gjennomsnitt svarer bare ca. 30 prosent av kursdeltakerne, sier dekan for masterutdanningen ved NHH, Kenneth Fjell.

En alternativ tilnærming forsøkt på et masterkurs i finans i regi av førsteamanuensis Carsten Bienz, gav derimot langt bedre svarprosent.

I begynnelsen av kursets siste forelesning ble det åpnet et vindu for evaluering online via itslearning og satt av tid i forelesning til evalueringen. Dermed gikk svarprosenten over 80. Men studentene måtte ha med egne laptop'er i forelesningen.

− Vi ønsker å engasjere studentene, og ulike typer teknologi åpner nye muligheter for å få det til, konstaterer Fjell.

− Og når vi tar i bruk nybygget får vi enda flere muligheter, legger han til.


Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive