Ny ordning med skattekort
Fra 2014 vil arbeidsgiver kunne hente elektroniske skattekort for sine ansatte via Altinn. In English
18.12.2013 - Red.
2013 var siste år med skattekort i papirversjon, så i år sender ikke Ligningsmyndighetene ut skattekort i desember som de har gjort tidligere, melder økonomiavdelingen. Hver gang arbeidsgiver henter skattekort genereres automatisk en tilbakemelding til den ansatte sin Altinnpostkasse der det blir opplyst hvem som har hentet ut skatteopplysningene.
Hvis det er behov for endringer i skattetrekket må arbeidstaker søke om dette på vanlig måte. Når søknaden er behandlet vil arbeidsgiver få beskjed direkte fra Altinn om at det er skjedd endring med skattetrekket til en av de ansatte. Det er fortsatt mulig å be arbeidsgiver om å trekke et kronetillegg som ekstra skattetrekk.
Frikort Frikort bestilles på Skatteetaten sine sider. Hvis noen har flere arbeidsgivere kan det søkes med forventet beløp pr. arbeidsgiver.
Utenlandske arbeidstakere Utenlandske arbeidstakere må fortsatt søke om skattekort hvert år. De må anslå forventet inntekt i søknaden. Når dette er gjort vil det være mulig for arbeidsgiver å hente opplysningene elektronisk.
Se informasjon på skatteetaten sine nettsider
|