Rir seg til suksess på en tigerrygg

Sverre Munck (Foto:Schibsted)

Når Schibsted besøker årets NHH Forum med tittelen «Riding the Tiger» er det for å forklare hvordan man kan lykkes i et marked som endrer retning like raskt som en løpsk tiger.

21.08.2013 - Torill Sommerfelt Ervik


- Tigerriding er en farlig sport. Det er et uttrykk som stammer fra Asia, og som handler om det å forsøke å styre uforutsigbare og voldsomme krefter. Tigeren har sin egen vilje, og man vet ikke hva neste bevegelse kommer til å bli, sier konserndirektør i Schibsted, Sverre Munck.

I forkant av markedet

Der konkurrenten tidligere var begrenset til den andre avisen i byen, må medieaktører som Schibsted i dag forholde seg til alt fra globale selskaper som Google og eBay til små oppstartsbedrifter som dukker opp fra intet med noe helt nytt. For eksempel Facebook.

- For 5-6 år siden hadde vi det sosiale nettverket Nettby. Det gikk opp som en rakett i markedet. Men så oppdaget vi at Facebook var på vei opp bakfra. Selv om det gikk bra så langt, visste vi at vi ville bli tatt igjen i løpet av de neste månedene, forteller Munck.

Istedenfor å skvise mest mulig penger ut av det synkende skipet, stengte Schibsted ned hele Nettby.

- Ellers hadde vi brukt fokuset vårt på feil sted, sier konserndirektøren.

Kannibaler

Nettopp denne evnen til raskt omstilling, mener Munck er en nøkkel til å forstå Schibsteds suksess.

- Hvis vi bestemmer en fredag at vi legger ned noe, kan vi sette medarbeiderne våre på noe nytt allerede på mandagen. Vi kannibaliserer oss selv ved å spise opp en del og satse andre steder. Det er bedre enn at noen andre spiser oss, sier han.

Konserndirektøren tror også selskapet nyter godt av å ta med det beste av norsk ledelsesstruktur ut i verden.

- Vi har det høyt under taket og er mer tillitsbaserte enn regelorienterte. Det fungerer godt i vår industri. De smarte menneskene som står bak ny teknologi ønsker stor individuell frihet i jobben de gjør, sier han.

Holder kortene tett

Selv om Schibstedkonsernet kjenner mediabransjen som sin egen bukselomme, kan de plutselige skiftene overraske.

- At det bare tok noen år fra iphone ble lansert til like mange leste VG på mobilen som på print forutså vi ikke. Som oftest tar ting litt lenger tid enn vi i bransjen tror. Men når det først skjer er effekten større enn vi kunne forutse, sier Munck.

Tusenkronersspørsmålet er alltid hva som blir det neste store. Det hverken vil eller kan Munck avsløre.

- Da må folk komme og høre den 4. september! Men ærlig talt, det svaret har vi ikke. Og hadde vi hatt det så hadde vi handlet før vi begynte å snakke om det, sier han.


NHH Forum 2013
Onsdag 4. September
09:45 Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal og ledere i Schibsted snakker i Aulaen
12:15 Lunsj og mingling i kantinen
Åpent for alle studenter og ansatte

Sverre Munck (Foto:Schibsted)
Konserndirektør i Schibsted, Sverre Munck.

Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive