Idealistisk bok om bærekraftig lønnsomhet

Lars Jacob Tynes Pedersen (Foto: Hallvard Lyssand)

- Vi vil vise at det ikke er noen motsetning mellom å være ansvarlig og å tjene penger, sier førsteamanuensis Lars Jacob Tynes Pedersen ved Institutt for regnskap, revisjon og rettsvitenskap.

28.08.2013 - Torill Sommerfelt Ervik


Sammen med førsteamanuensis fra Høgskolen i Lillehammer, Sveinung Jørgensen, har han skrevet boken «Ansvarlig og lønnsom», som utforsker hvordan organisasjoner kan utforme og innføre forretningsmodeller som både er ansvarlige og lønnsomme.

- Vi er på et spennende tidspunkt nå. I løpet av ganske kort tid har det vokst frem sterke forventninger til bedrifter om at de skal være bærekraftige. På kort sikt kan det lønne seg å være uansvarlig, men vi vil vise at det ikke en noen motsetning mellom det å være lønnsom og det å være ansvarlig. Tvert i mot kan det lønne seg å være ansvarlig på lang sikt, forteller Pedersen.

Konkret og håndterlig

I boken diskuterer han og Jørgensen til en rekke bedrifter som forener ansvarlighet og lønnsomhet, deriblant skoprodusenten TOMS, som gir bort et par sko for hvert par de selger.

- En slik strategi skulle i utgangspunktet ikke lønne seg. Men TOMS' forretningsmodell ga bedriften en enorm oppmerksomhet. Idealistiske ansatte jobbet gratis for selskapet i begynnelsen, og folk er kanskje villige til å betale mer for skoene enn de hadde vært uten selskapets sosiale ansvar. Resultatet blir at TOMS tjener mer på å være ansvarlig enn de hadde gjort på å la være, sier Tynes Pedersen.

I boken er han og Jørgensen opptatt av å gå bort fra tanken om at det finnes en generell og universell strategi for ansvarlige bedrifter.

- Vi vil gjøre bærekraftighet konkret og håndterlig for den enkelte bedrift. Ved å analysere ulike kategorier av bedrifter som lykkes, vil vi inspirere og vise leserne mulighetsrommet som finnes for ulike typer bedrifter.

Lars Jacob Tynes Pedersen (Foto: Hallvard Lyssand)
Førsteamanuensis Lars Jacob Tynes Pedersen har skrevet boken «Ansvarlig og lønnsom» sammen med kollega Sveinung Jørgensen ved Høgskolen i Lillehammer.
Foto: Hallvard Lyssand

Vil inspirere fremtidens økonomer

Forfatterne ønsker blant annet å nå ut til ansatte i bedrifter som ønsker å være mer ansvarlige.

- Det kan like gjerne være direktører som produktdesignere. Selv om sistnevnte er relativt langt nede i beslutningskjedene, har de store muligheter til å redusere bedriftens skadevirkninger, for eksempel ved å endre innsatsfaktorene som brukes i produksjonen. Vi vi gjerne også nå ut til investorer, slik at de kan se at det er økonomisk rasjonelt å investere i ansvarlige bedrifter. sier Tynes Pedersen.

I tillegg håper han at boken vil feste seg i den faglige bølgen om ansvarlig forretningsdrift, og slik være med på å sette spor i den nye generasjonen av økonomer.

- De som studerer nå skal ut i næringslivet i en tid hvor vi virkelig trenger bærekraft, sier han.

Boken lanseres i Oslo torsdag 5. september.

Lanseringsarrangementer:

• Frokostmøte med NHH Alumni på Litteraturhuset i Oslo, 07:45-09:00

• Lanseringsseminar hos Cappelen Damm, 16:15-18:45
Mer informasjon om lanseringsseminaret

For mer informasjon, ta kontakt med torill.ervik@nhh.no


Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive