Idealistisk bok om bærekraftig lønnsomhet
- Vi vil vise at det ikke er noen motsetning mellom å være ansvarlig og å tjene penger, sier førsteamanuensis Lars Jacob Tynes Pedersen ved Institutt for regnskap, revisjon og rettsvitenskap.
28.08.2013 - Torill Sommerfelt Ervik
Sammen med førsteamanuensis fra Høgskolen i Lillehammer, Sveinung Jørgensen, har han skrevet boken «Ansvarlig og lønnsom», som utforsker hvordan organisasjoner kan utforme og innføre forretningsmodeller som både er ansvarlige og lønnsomme.
- Vi er på et spennende tidspunkt nå. I løpet av ganske kort tid har det vokst frem sterke forventninger til bedrifter om at de skal være bærekraftige. På kort sikt kan det lønne seg å være uansvarlig, men vi vil vise at det ikke en noen motsetning mellom det å være lønnsom og det å være ansvarlig. Tvert i mot kan det lønne seg å være ansvarlig på lang sikt, forteller Pedersen.
Konkret og håndterlig
I boken diskuterer han og Jørgensen til en rekke bedrifter som forener ansvarlighet og lønnsomhet, deriblant skoprodusenten TOMS, som gir bort et par sko for hvert par de selger.
- En slik strategi skulle i utgangspunktet ikke lønne seg. Men TOMS' forretningsmodell ga bedriften en enorm oppmerksomhet. Idealistiske ansatte jobbet gratis for selskapet i begynnelsen, og folk er kanskje villige til å betale mer for skoene enn de hadde vært uten selskapets sosiale ansvar. Resultatet blir at TOMS tjener mer på å være ansvarlig enn de hadde gjort på å la være, sier Tynes Pedersen.
I boken er han og Jørgensen opptatt av å gå bort fra tanken om at det finnes en generell og universell strategi for ansvarlige bedrifter.
- Vi vil gjøre bærekraftighet konkret og håndterlig for den enkelte bedrift. Ved å analysere ulike kategorier av bedrifter som lykkes, vil vi inspirere og vise leserne mulighetsrommet som finnes for ulike typer bedrifter.
Førsteamanuensis Lars Jacob Tynes Pedersen har skrevet boken «Ansvarlig og lønnsom» sammen med kollega Sveinung Jørgensen ved Høgskolen i Lillehammer.
Foto: Hallvard Lyssand
Vil inspirere fremtidens økonomer
Forfatterne ønsker blant annet å nå ut til ansatte i bedrifter som ønsker å være mer ansvarlige.
- Det kan like gjerne være direktører som produktdesignere. Selv om sistnevnte er relativt langt nede i beslutningskjedene, har de store muligheter til å redusere bedriftens skadevirkninger, for eksempel ved å endre innsatsfaktorene som brukes i produksjonen. Vi vi gjerne også nå ut til investorer, slik at de kan se at det er økonomisk rasjonelt å investere i ansvarlige bedrifter. sier Tynes Pedersen.
I tillegg håper han at boken vil feste seg i den faglige bølgen om ansvarlig forretningsdrift, og slik være med på å sette spor i den nye generasjonen av økonomer.
- De som studerer nå skal ut i næringslivet i en tid hvor vi virkelig trenger bærekraft, sier han.
Boken lanseres i Oslo torsdag 5. september.
Lanseringsarrangementer:
• Frokostmøte med NHH Alumni på Litteraturhuset i Oslo, 07:45-09:00
• Lanseringsseminar hos Cappelen Damm, 16:15-18:45
Mer informasjon om lanseringsseminaret
For mer informasjon, ta kontakt med torill.ervik@nhh.no
|