CEMS block-seminar 2013
Sist uke var CEMS-studenter ved NHH samlet til såkalt block-seminar på Voss.
27.08.2013 - Tekst og foto: Tor Aase Johannessen
Årets Block-seminar for de nye CEMS-studentene hadde i likhet med ifjor tittelen "Issues and Trends in Food Marketing and Consumption".
Evalueringen av fjorårets seminar plasserte NHH helt i toppen av samtlige CEMS-institusjoner, og vi så derfor ingen grunn til å endre opplegget vesentlig.
Ideen til seminaret kom opprinnelig fra professor Sigurd Troye, som har et sterkt engasjement for dette temaet.
Mikrobryggeri
Av årets endringer kan nevnes at vi inviterte det nyetablerte mikrobryggeriet "Voss Bryggeri" til å presentere firmaet med stikkordene "How to establish a brewery in a legally difficult environment?"
Jeanette Lillås og Dag Jørgensen fra Voss Bryggeri gjennomgikk historien bak firmaet, men på grunn av norske regler, kunne de dessverre ikke dele ut smaksprøver.
For mange av de 32 deltakerne virket det rart å høre om vanskelighetene med å etablere et foretak som produserer alkoholholdige produkter, og særlig problemene med å distribuere disse.
Subsidier og Skyr
Seminaret inneholdt ogsåforelesninger av professorene Sigurd Troye og Rolf Brunstad. Sistnevnte presenterte synspunkter på "Food production in a sheltered market", der han bl.a. sammenlignet Norge og Sveits, der landbruksnæringen i begge land er sterkt subsidiert.
Videre gjennomgikk professor Magne Supphellen "Branding and positioning of Brands", og brukte som eksempel Q-meierienes suksess "Skyr". Det ble forøvrig innkjøpt et antall "Skyr" slik at studentene fikk en liten smak av dette spesielle produktet.
Pål Erik Michelsen fra Lerøy Seafood trakk frem ørretens vanskjebne i form av dårlig omdømme i markedet, og slo et slag for å selge mer av denne fisken som er kommet i skyggen av oppdrettslaksen.
Lidl-exit og meierimonopol
Jean-Jaques Vandenheede kom helt fra A.C. Nielsen i Brussel for å oppdatere deltakerne på utviklingen innen detaljhandelen i Europa.
Han var ikke overrasket over at Lidl i sin tid måtte trekke seg ut av Norge, for som han sa:
- Alle de norske kjedene hadde forberedt seg og posisjonert seg vegg i vegg med hver eneste Lidl-butikk.
Siste foredragsholder var Bent Myrdahl fra Q-meieriene. Hans tema var "Fighting the Monopoly", som var en grundig gjennomgang av det han beskrev som en langvarig kamp mot Tines monopol.
Deltakerne på seminaret i en pause utenfor Hotel Park Vossevangen
|