Kandidatteamet Frøystein Gjesdal og Sunniva Whittaker
Valgprogram fra kandidatteamet Frøystein Gjesdal og Sunniva Whittaker med viserektorkandidatene.
05.04.2013 - Ed.
«NHH 2023»
Programerklæring
Kandidatteam foreslått av NHHs valgkomité
Rektorkandidat: Frøystein Gjesdal, Professor (PhD, Stanford Univ.)
Prorektorkandidat: Sunniva Whittaker, Professor (dr. art., Univ. i Bergen)
Viserektor for forskning/dekan for doktorgradsutdanning: Helge Thorbjørnsen, Professor (dr. oecon., NHH)
Viserektor for fagressurser: Gunnar E. Christensen, Førsteamanuensis (PhD, UCLA)
I. Innledning - Hvor er vi?
Norges Handelshøyskole har hatt stor fremgang den siste tiårsperioden både når det gjelder undervisning og forskning. I 2011 ble NHH tildelt full femårig EQUIS akkreditering for tredje gang.
På undervisningssiden har NHH utvist stor omstillingsevne. Omleggingen fra det fireårige siviløkonomstudiet til 3+2 modellen har ført til en sterk økning i antall studenter og behov for betydelig nyskaping når det gjelder studietilbudene. Kvaliteten på programmene som er blitt opprettet, holder et svært høyt nivå. Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon (BØA) opprettholder sin posisjon som et av de mest attraktive studieprogrammene i Norge. Det nye masterprogrammet i økonomi og administrasjon (MØA), som ble startet opp og gradvis bygget opp til full kapasitet, gir studentene en rekke spesialiseringsmuligheter. NHH utdanner i dag 50 % av alle siviløkonomer i Norge, mens 10 andre institusjoner deler resten av markedet. Masterprogrammet i regnskap og revisjon (MRR) har i perioden vært i nærmest kontinuerlig endring for å tilpasses skiftende krav fra offentlige myndigheter og regnskapsprofesjonen. Alt tyder på at NHH tiltrekker seg de beste studentene innenfor det økonomisk-administrative fagområdet.
Samtidig har NHH gjort betydelig fremskritt når det gjelder forskning. De instituttene som har vært gjenstand for eksterne evalueringer av sin forskning har fått toppkarakter. Publikasjoner i internasjonalt ledende tidsskrift har vært sterkt økende. I perioden 2002 - 2011 ble det publisert 40 artikler i tidsskriftene på NHHs sentrale bonusliste, mens sammenlignbare tall for den forrige tiårsperioden var 12. I 2012 kom NHH for første gang inn på den anerkjente Shanghai-rangeringen. NHH har i den siste tiårsperioden gjennom en aktiv rekrutteringspolitikk klart å tiltrekke seg forskere i det internasjonale markedet. Videre har det vært en økende deltakelse i internasjonale forskningsnettverk.
At det går fremover, betyr ikke at en skal være fornøyd. Det er nødvendig å ha høye ambisjoner. For å komme videre er det imidlertid viktig å tenke igjennom hva som har vært grunnlaget for fremgangen. Videreutvikling må bygge på det som fungerer. Kort oppsummert har NHH i perioden hatt velfungerende faglig organisering, stor innovasjonskraft på instituttnivå, godt samarbeid mellom faglige og administrative enheter og et styre som har medvirket til fornuftige rammebetingelser og gitt overordnede styringssignaler.
Når det gjelder kvaliteten på utdanningstilbudene, har en sentral forutsetning vært en velfungerende faglig matrise. Tidlig i perioden ble dekanstillingene opprettet. Dekanene har ansvaret for studieprogrammene (rekkene i matrisen) i samråd med programutvalgene og andre (program- og profilansvarlige). Denne reformen var kostbar i form av faglige årsverk, men har vært særdeles viktig fordi den har plassert hovedansvaret for å overvåke og videreutvikle studieprogrammene på enkeltpersoner. Dette har vist seg å være effektivt.
En annen sentral forutsetning for undervisnings- og forskningsmessig framgang er et godt samarbeid mellom faglige og administrative enheter. Faglig innovasjon krever støtte fra alle de ulike administrative enhetene. I perioden har dette samarbeidet i det store og hele vært tett og harmonisk.
Videre er det grunn til å fremheve den harmoniske sameksistensen mellom instituttene. En omforent budsjetteringsmodell har gitt stabile rammebetingelser og gjort det mulig å unngå konflikter om ressursfordeling. Slik har det ikke alltid vært tidligere.
II. Veien videre
NHH er i dag er en ledende europeisk handelshøyskole. Det er likevel viktig at vi har høye ambisjoner for fremtiden. Vi har svært gode forutsetninger for å bli bedre på mye! Noen vil like å ha mer konkrete mål: «Best i Norden» eller «Topp-5 i Europa». For oss er dette en avsporing så lenge det ikke er mulig å bli enige om hva som skal være kriteriene. Det kan også være ubehagelige bivirkninger forbundet med for ensidig tilpasning til kriteriene i internasjonale rangeringer. Vi vil derfor fokusere på hva vi kan forbedre og hvordan!
III. Utdanning
Utdanning er en helt spesiell aktivitet hvor lærere og studenter sammen skaper læring. Undervisningskvalitet er et felles ansvar. Studentene som investerer sin dyrebare tid i utdanningsprosessen, må kreve at lærerne utarbeider kursopplegg av høy faglig kvalitet og gjennomfører undervisningen med god pedagogikk og optimal bruk av moderne hjelpemidler. Jo bedre studenter man har, desto større er ansvaret for å gi god opplæring. Motsatt må lærerne kreve høy innsats og fokus fra studentenes side. Jo sterkere konkurranse om studieplassene, jo høyere må kravene bli til de som får delta.
Generelt
På en utdanningsinstitusjon med høye forskningsambisjoner vil det alltid være en fare for at undervisningen kan bli skadelidende. Dette gjelder spesielt dersom en skal satse alt på å maksimere forskningspublikasjoner i topp internasjonale tidsskrift for å skåre så høyt som mulig på internasjonale rangeringer. Vi ønsker ikke en slik utvikling. Det bør være en balanse mellom forskning og undervising på alle nivåer. De beste forskerne skal også møte studentene. De beste pedagogene skal også forske. Insitamentssystemene bør legge grunnlag for dette.
I eksterne evalueringer har det blitt påpekt at NHH-studenter i for liten grad gis anledning til å utvikle sine ferdigheter i skriftlig og muntlig fremstilling og teamarbeid (mer generelt referert til som «development of generic skills»). En av årsakene er at for mye av undervisningen skjer i store grupper. Vi ønsker å gjøre noe med dette.
Det forgår for tiden en debatt i media om gratis undervisningstilbud på nett. Vi ønsker å tenke gjennom hvilken retning denne utviklingen vil ta, hvilke konsekvenser den kan få for NHH og hvilke tiltak som eventuelt bør treffes vedrørende fulltidsstudier og etterutdanning.
Bachelorstudiet
NHHs bachelorstudium skal evalueres på nytt i nærmeste fremtid. Det er viktig at evalueringen har både internt og eksternt fokus. Studentenes bør inviteres til å gi sitt syn på formidlingsformer og undervisningskvalitet og komme med forslag til konkrete forbedringer. På den annen side er det viktig å sikre seg at studiet holder faglig mål i et internasjonalt perspektiv og i forhold til kravene fra nærings- og samfunnsliv. Det nyopprettede «Pedagogisk utvalg» vil være et egnet instrument i utviklingen av innovative pedagogiske tilnærmingsmåter og bruk av ny teknologi. Vi vil ikke foreslå konkrete, faglige og pedagogiske tiltak før evalueringen foreligger.
Masterstudiene
Masterstudiene (MØA og MRR) forbedres kontinuerlig. Nytt MRR igangsettes fra høsten 2013 etter en omfattende prosess hvor profesjonen og studentene har blitt hørt. Etter at vi nå har nådd de ambisiøse måltallene for antall studenter på masterstudiene, har det oppstått stress i ulike deler av organisasjonen fordi det er vanskelig å tilpasse tilbud og etterspørsel etter kurs på kort sikt. Etter vår mening er det viktig at masterstudentene fritt får velge de fag de er kommet til NHH for å studere. Det bør derfor ikke benyttes adgangsbegrensninger med mindre dette er begrunnet i kursets egenart.
Det er likeledes hardt press på veiledningskapasiteten i mange fagområder. Vi vil arbeide for at alle masterstudenter skal få veiledning av høy kvalitet. Det kan være nødvendig å finne kreative løsninger for å få dette til på MØA slik man har lykkes med på MRR. Det er også viktig at masterstudentene er godt metodisk forberedt til å gjennomføre selvstendig arbeid og finner gode tema for arbeidet. Det bør være et mål at flere studenter skriver oppgave på engelsk slik at de får trening i å bruke engelsk som arbeidsspråk.
Vi støtter planene om et forskningsbasert masterprogram som kan være rekrutteringsbase for doktorgradsprogrammet og utdanne høyt kvalifiserte spesialister til næringsliv og offentlig sektor.
Executiveutdanning
NHH har mange etter- og videreutdanningsprogrammer. Flere av disse gir mastergrad (f. eks AFA (med påbygning), MASTRA, MØST). Volumet er moderat og virksomheten gir gode finansielle bidrag. Strategien er å tilby eksklusive programmer fordi ressursinnsatsen er høy. Dette er en fornuftig målsetting, men det bør være mulig å øke tilbudet ved trekke på høyt kvalifiserte, eksterne ressurser, samt inngå samarbeidsrelasjoner med andre ledende internasjonale læresteder.
IV. Forskning og forskerutdanning
Forskning
NHH skal være en internasjonalt anerkjent forskningsinstitusjon med spisskompetanse på internasjonalt toppnivå. Vi har det siste tiåret opplevd en svært positiv utvikling i forskningen ved NHH. Dette gir oss et godt fundament å bygge videre på for å dyrke frem forskningsmiljøer som er i internasjonal toppklasse. NHH bør ha høye ambisjoner for hva vi skal få til videre både når det gjelder kvantitet og kvalitet innen forskning. NHH har allerede i dag forskere og forskningsmiljøer som bidrar innen verdens absolutt ledende fagtidsskrifter. Det er verdt å merke seg at en høy andel av NHHs topp-publikasjoner kommer fra enkeltforskere og forskningsmiljøer som har vokst frem «nedenfra». Vi mener at det vil være enda viktigere fremover å støtte alle NHHs institutter i å utvikle og videreutvikle sterke forskningsgrupper. NHH har fremragende forskere som har det til felles at de er indre motivert for å utvikle, formidle og videreforedle nyskapende forskning. NHH, sammen med SNF, skal støtte utviklingen av nye og etablerte forskere og forskningsgrupper gjennom hensiktsmessig finansiell og administrativ støtte, infrastruktur, internasjonale nettverk, doktorgradsstipendiater og rekrutteringsstillinger.
Alle vitenskapelig ansatte ved NHH skal drive aktiv forskning. NHH har et bredt sammensatt fagmiljø og vi leverer forskningsbasert undervisning på tvers av en rekke fagfelt. NHH miljøet, inkludert SNF, skal være det ledende og mest komplette fagmiljøet innenfor økonomisk-administrative fag i Norge.
Relevant og nyskapende forskning skal være en bærebjelke i NHHs faglige utvikling og hjelpe oss å nå våre høye ambisjoner også innen forskningsbasert undervisning. NHHs satsningsprogrammer KOV, FOCUS og CSI bidrar spesielt til økt relevans i både forskning og undervisning og bygger viktige relasjoner til eksterne partnere og myndigheter. Vi vil legge til rette for flere tilsvarende satsningsprogrammer.
Forskerutdanning
Forskerutdanningen må sees på som en integrert del av forskningen ved NHH. Doktorgradsstudentene må tidlig integreres i fagmiljøene og i forskningsgrupper og de bør sees på som en viktig forskningsressurs for NHH og fagmiljøene. NHH har utfordringer knyttet til gjennomstrømning i PhD-programmet. Disse utfordringene bør møtes med et spesielt fokus på programkvalitet og inntakskvalitet. Høy programkvalitet oppnås gjennom et bredt og faglig godt kurstilbud, bedret oppfølging underveis i studiet, tydelige milepæler, og økt integrasjon av stipendiatene i fagmiljøer og forskergrupper. Inntakskvalitet kan bedres gjennom innføring av et research-master løp på tvers av alle profilene i MØA, samt bedret markedsføring av PhD-studiet overfor både NHHs egne masterstudenter og internasjonale studenter.
NHH bør også i større grad bistå PhD-kandidater i deres videre karriere, både nasjonalt og internasjonalt.
V. Formidling og samfunnskontakt
NHH har også et oppdrag innenfor formidling eller mer generelt «service to society». Slike aktiviteter spenner fra avisinnlegg og foredrag til utredninger og ekspertoppdrag. Mange NHH-ansatte driver også formidling og samfunnskontakt på fritiden. Dette er aktiviteter som bør oppmuntres, ikke bare fordi det er verdifullt i seg selv, men også fordi det gir erfaringer som kan lede til bedre og mer virkelighetsnær undervisning og gode ideer til relevante forskningsprosjekter. NHH bør bli flinkere til å formidle egen forskning i både nasjonale og internasjonale kanaler.
VI. Internasjonalisering
Internasjonalisering har spilt en viktig rolle i NHHs strategi i inneværende perioden og er noe vi ønsker å videreutvikle.
Når det gjelder utdanningsprogrammene våre, er det viktig å skille mellom bachelor- og masternivå. Vi har en norskspråklig bachelorgrad og dette ønsker vi å videreføre. Imidlertid er det viktig at studentene allerede på dette stadiet tilegner seg kunnskaper og ferdigheter som på sikt vil gi dem karrieremuligheter på det internasjonale arbeidsmarkedet. Vi ønsker derfor å opprettholde NHHs brede valgfagstilbud på bachelornivå slik at studentene får mulighet til å tilegne seg både språkkunnskaper og kulturforståelse, noe som blant annet er en forutsetning for at de skal kunne velge å ta en CEMS- eller dobbelgrad. Videre ønsker vi å stimulere til utvikling av relevante engelskspråklige VOA-kurs hvor bachelorstudentene får faglige treffpunkt med innvekslingsstudenter.
I den anledning ser vi for oss at NHH kan opprette en ordning for gjesteprofessorer som kan oppholde seg ved NHH i ett eller to semestre. Disse vil kunne brukes til å gi valgkurs på bachelornivå slik at studentene får impulser fra andre internasjonale læresteder.
Når det gjelder utveksling har vi et svært godt fundament å bygge på. Her ligger vi helt i teten på landsbasis. Den nye studieplanen for MRR legger også til rette for utveksling. Samtidig mottar NHH et stadig økende antall innvekslingsstudenter. Vi ønsker å fortsette arbeidet med å forbedre utvekslingstilbudet gjennom avtaler med ledende handelshøyskoler i og utenfor Europa. NHHs deltakelse i CEMS- og PIM-nettverket vil spille en sentral rolle.
På masternivå har vi et forbedringspotensial når det gjelder rekruttering av internasjonale gradsstudenter. Gitt kvaliteten på masterprogrammene våre og det brede tilbudet av engelskspråklige kurs, bør det være mulig å tiltrekke seg enda flere høyt kvalifiserte internasjonale søkere gjennom målrettet markedsføring. Det bør være et mål å komme opp i samme andel internasjonale studenter som de handelshøyskolene vi ønsker å sammenligne oss med. Et noe større innslag av internasjonale studenter vil skape et mer mangfoldig studentmiljø og gi studentene muligheten til å skaffe seg nyttige internasjonale kontakter.
Videre vil vi arbeide for å gjøre CEMS-graden og dobbeltgradene mer kjent både blant studentene og i næringslivet, med sikte på å øke andelen studenter som velger disse tilbudene og å synliggjøre merverdien disse utdanningene representerer for det norske samfunnet. Vi vil i den sammenheng arbeide for å utvikle internship-ordninger med internasjonale bedrifter slik at flere studenter eksponeres for internasjonalt arbeidsliv allerede i studietiden. Dette mener vi vil kunne bidra til å øke andelen studenter som skaffer seg arbeidserfaring i utlandet etter endte studier. Det nyopprettete internasjonale karrieresenteret og det nye International Advisory Board vil være viktige støttespillere i så henseende.
PhD-programmet ved NHH skal være internasjonalt, og faglig på nivå med tilsvarende studier ved internasjonalt anerkjente universiteter og høyskoler. Det er viktig at doktorgradsstudentene deltar på internasjonale konferanser og møteplasser og gjerne tilbringer deler av studiet ved en internasjonalt anerkjent institusjon.
Internasjonalisering bør også prege NHHs etter- og videreutdanningstilbud. Muligheten for å opprette internasjonale EMBA-program på områder hvor NHH har spesialkompetanse, er noe vi ønsker å utrede.
Flere av instituttene har allerede gode rutiner for internasjonal rekruttering og har lyktes godt i å tiltrekke seg internasjonale medarbeidere både i faste og midlertidige stillinger. I tillegg brukes fondsmidler strategisk for å stimulere fagstaben til å gjennomføre forskningsopphold i utlandet. Denne praksisen ønsker vi å videreføre. Vi ønsker også å stimulere til økt deltakelse i internasjonale forskningsnettverk og prosjektsøknader. Opprettelsen av den nye forskningsadministrative avdelingen vil gjøre det mulig å sentralisere en rekke administrative oppgaver i forbindelse med internasjonale søknader og prosjektrapportering som i dag tilfaller instituttene. Kompetanseoppbygging i sentraladministrasjonen når det gjelder de administrative rutinene i forbindelse med EU-forskningsprosjekt, i tillegg til de insentivordningene som nylig er blitt innført, vil gjøre terskelen for å delta i slike prosjekt lavere.
Formidling av forskning som foregår på NHH bør også få et mer internasjonalt tilsnitt enn hva tilfellet er i dag. Her ønsker vi at kommunikasjonsavdelingen og avdeling for næringslivskontakt skal spille en aktiv rolle i å etablere kontakter med relevante internasjonale samarbeidspartnere.
Summen av tiltakene som er skissert ovenfor vil etter vår mening bidra til å styrke NHHs internasjonale synlighet og omdømme.
VII. Organisering
Faglig organiseringen
NHHs faglige organisasjonsstruktur («matrisen») er flat! Av og til har det vært diskutert om vi trenger et overordnet «avdelingsstyre» slik at de seks instituttene kan tale med en tunge når det er nødvendig. Vi er tilhengere av den flate strukturen, men den krever tett og god kommunikasjon mellom institutter og styret. Dette er rektoratets oppgave. Ingen beslutninger bør tas uten at instituttledere er hørt. De problemstillingene som opptar instituttene, bør også oppta styret. På samme måte skal rektoratet lytte til dekanenes synspunkter på studieprogrammenes utvikling og bringe disse videre til styret. Det blir viktig å finne egnede møteformer. Styret bør også ha interesse av å møte faglige ledere regelmessig.
Rektoratet har ansvaret for å lytte til faglige ledere og gi dem rammebetingelser som kan gjøre dem bedre i stand til å videreutvikle fagmiljøer og studieprogrammer. Disse kommunikasjonskanalene skal imidlertid fungere begge veier. Det vil være rektoratets oppgave å stille krav til de faglige lederne. Vi legger til grunn at det er bred enighet om NHHs overordnede målsettinger. Instituttene står imidlertid overfor ulike utfordringer og kan ha ulike målsettinger og prioriteringer. Det vil derfor være naturlig at det stilles ulike krav, og at prestasjonene måles på ulike måter. Rektoratet bør derfor innlede en prosess med hvert enkelt institutt hvor det identifiseres forbedringspotensialer, og man blir enige om hensiktsmessige, operasjonelle målsettinger.
Administrativ organisering
NHH har nettopp vært igjennom en administrativ omorganisering. Denne har hatt både nytte og kostnader. I motsetning til den faglige organiseringen, er den administrative organiseringen blitt mindre flat og mer hierarkisk. Utfordringen nå blir å få den nye administrative organisasjonen til å fungere. En spesiell utfordring er knyttet til samspillet mellom faglig og administrativ organisering. Erfaring har vist at NHH fungerer best når faglige og administrative enheter arbeider tett og harmonisk. Vi vil kalle dette en sammenflettet organisasjon. Vi ser det som en presserende oppgave å utvikle egnede samarbeidsformer mellom administrative og faglige ledere.
Spesielt er det viktig at samarbeidet mellom dekaner og viserektorer på den ene side og administrative ledere på den andre, fungerer optimalt. Vi har i vårt team to viserektorer. Den ene er viserektor for forskning/dekan for doktorgradsutdanningen som vil ha hovedansvar for integrering av forskning og doktorgradsutdanning og som vil samarbeide tett med nyansatt avdelingsleder. Den andre er viserektor for fagressurser som blant annet vil ha ansvar for rekruttering og oppfølging av fagstab, og som vil samarbeide tett med HR-avdelingen. Rektor og administrerende direktør skal også arbeide tett. Administrerende direktør skal holde rektor løpende orientert om beslutninger som tas, og prosesser som settes i gang.
Lederstil
Vi vil arbeide for en inkluderende lederstil. Alle organisasjonsmessige endringer skal forankres i organisasjonen. All kommunikasjon skal være presis og etterrettelig. Alle løfter som gis, skal holdes. Vi vil at alle enkeltpersoner skal høres og behandles med respekt.
|