God effekt av redesign

Forsiden til www.nhh.no

Det er lett å se at brukerne er fornøyd med det nye designet på nhh.no. Ut fra besøksstatistikken er det tydelig at linkene som er fremhevet på forsiden fått en markant økning i trafikken.

19.12.2008 - Kristian T. Marthinsen (webredaktør)


Etter at NHH endret designet på nettsiden i november bruker vi nå mer plass på å fremme de delene av nettsiden vi tror har størst interesse for våre målgrupper.

Selv om den generelle besøksstatistikken ikke har økt noe særlig, viser den likevel at brukerne finner de nye "snarveiene" hjelpsomme.

I fokus

Blikkfanget på de nye sidene er hovedbildet som brukes til å fortelle om søknadsfrister, store konferanser, begivenheter og lignende.

Akkurat nå er det Fibe-konferansen som opptar den plassen på de norske siden. Dersom vi kikker på statistikken ser vi at denne siden hadde mellom 3 og 13 daglige besøk før omleggingen. Etter at FIBE ble bedre representert på fremsiden varierer besøket fra ca. 18 daglige visninger til over 100.


Bildene under viser antall sidevisninger per dag.

Nettrafikk til FIBE-siden
Nettrafikk til FIBE-siden på nhh.no fra 1.november til 18. desember
Nettrafikk til siden for MIB
Nettrafikk til siden for MIB (master in International Business) fra 1. november til 18. desember.
Nettrafikk til siden for ENE
Nettrafikk til siden for ENE (Energy, Natural Resources and the Environment) fra 1. november til 18. desember viser en klar økning i trafikken.

Nesten bare positive tall

Bare noen få sider har hatt en svak nedgang i trafikken. Fremover kommer vi til å legge mer vekt på analyser av nettrafikken for å finne mer ut om hvordan besøkende bruker nettsiden vår. Vi ønsker også å foreta en enkel brukerundersøkelse slik at vi kan se hvordan nettstedet fungerer og hvor der er mangler for brukerne.

Annet nettarbeid i 2009:
• EVU med nytt design i januar/februar
• Søketjenesten MÅ og skal bli bedre
• Legge til rette for bedre innhold og brukeropplevelse på "research & Faculty"-siden
• Besøke alle avdelinger og instutter - Gå gjennom hele sidene for å forbedre innhold og tekniske løsninger
• Mer fokus på trafikkanalyse
• Mer fokus på metatagging (merking og forklaring av nettsider) for bedre søkeresultat i Google
• Bygge om venstremenyen til "Om NHH"


I tillegg vil NHHs kommende virksomhetsportal se nærmere på:
• Kompetansekatalogen - nye muligheter?
• Studiehåndboken blir bedre og mer oversiktlig (i det minste for interne studenter)
• Tilgang til mange verktøy fra én plass (for studenter, vitenskapelige og administrativt ansatte)

Les mer om portalprosjektet i en kommende Paraplyen-artikkel.


Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive