Disputas: Prising av telekommunikasjonstjenester

Sissel Jensen (37) disputerer fredag 7. juni til graden Dr. oceon ved Norges Handelshøyskole med avhandlingen "Pricing of Telecommunications Services under the Presence of Asymmetric Information".

05.06.2002 - Per Arne Solend


Jensen analyserer prisstrukturer i markeder hvor en bedrift leverer tjenester til kunder den kan identifisere, for eksempel kunder som abonnerer på telekommunikasjonstjenester. I slike situasjoner avslører enkeltkunder gjennom sine konsumbeslutninger til en viss grad hvor høy betalingsvilje de har for tjenestene bedriften tilbyr. Selv om bedriften kan samle svært detaljert informasjon om konsumet, vil den kun ha ufullstendig kunnskap om den enkeltes betalingsvilje.

Bedrifter som maksimerer profitt ønsker å basere prisene på kundenes betalingsvilje, dette fordi de oftest betjener en svært heterogen kundemasse. Prisdiskriminering vil si at bedriften selger en vare til høyere pris til en kunde med høy betalingsvillighet uten samtidig å ekskludere kunder med lav betalingsvilje. Ufullstendig kunnskap om den enkelte kundes betalingsvillighet begrenser imidlertid bedrifters mulighet for å prisdiskriminere.

Sissel Jensen kommer fra Eidskog. Hun er utdannet sosialøkonom (cand. polit) fra Universitet i Oslo. Jensen har arbeidet som forsker i Telenor Forskning og Utvikling, og er også tilknyttet Samfunns og Næringslivsforskning AS. Hovedveileder har vært professor Lars Sørgard, NHH.

For mer informasjon, se pressemelding.

Sissel Jensen

Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive