Ledelse i multinasjonale selskaper
Når norske selskaper blir multinasjonale, endres kravene til ledelse. Hvordan skal en praktisere ledelse i denne nye konteksten?
16.06.2014 - Tekst: Sigrid Folkestad Foto: Hallvard Lyssand
I forrige uke lanserte NHH-forskere og konsulenter fra AFF nyutgivelsen «Leadership development in multinational companies». Et stadig økende antall multinasjonale selskaper og de nye kravene til ledelse dette innebærer, er tema for boken.
Bredere format
Hovedredaktør er Atle Jordahl, seniorkonsulent og tidligere direktør for Solstrandprogrammet. Han har med seg FoU-direktør i AFF Rune Rønning og NHH-professor Bjarne Espedal. NHH-professor Paul N. Gooderham er sentral bidragsyter i boken. Også han deltok på lanseringen i Jebsen-senteret.
Det er et faglig samarbeid mellom AFF, NHH og SNF gjennom flere år som danner bakgrunn for boken. Før forskningsprosjektet GOLD (Global Organization and Leadership Development) ble avsluttet, hadde forskerne i gruppen fått publisert flere vitenskapelige artikler, og tre av disse ble valgt ut til Academy of Managements prestisjetunge konferanse i 2010.
Atle Jordahl ønsket imidlertid å bruke forskningsartiklene i et litt bredere format.
- Med denne boken er en del av stoffet fra GOLD nå popularisert og kommet på engelsk.
AFFs utenlandserfaringer
Et annet, helt sentral innspill i boken om ledelse i multinasjonale selskaper er AFFs egne utenlandserfaringer. I løpet av de siste årene har AFF fått betydelig bredere internasjonal erfaring gjennom konsulentvirksomheten.
En rekke store, norske selskaper har satset internasjonalt, og mange norske bedrifter har fått utenlandske eiere. De har benyttet AFF i sitt organisasjons- og lederutviklingsarbeid.
Konsulentene i AFF har holdt kurs og kjørt programmer rundt om i verden. Flere tusen deltakere har vært gjennom disse programmene.
- Veldig mange selskaper går fra å være nasjonale til internasjonale. Det kan være en blandet fornøyelse. Mange opplever det som spennende, lærerikt og muligheter for enkeltpersoner til å bygge cv, sier Jordahl.
På den andre siden, synes noen at det blir mer autoritært, at det er krevende med nye systemer og rutiner, ikke minst innen HR, og at det stilles større krav til profitt.
- Enkelte beskriver det som om «playing away from home». De spiller på bortebane.
Ledelse som x-faktor?
Kan man bygge opp et multinasjonalt selskap fra Bergen? Klarer de overgangen fra en vellykket eksportbedrift til et multinasjonalt selskap, spurte Jordahl, og viste til DOF og TTS som gode, vellykkede eksempler.
- Det er klart at det er forretningsmessige forklaringer på hvorfor de lykkes, eller hvorfor slike bedrifter ikke får det til å fungere. Store avstander, høyere grad av usikkerhet og skepsis og tvil til det som er ute, er noe av det som kan forklare problemene og årsakene til at det ikke går som en hadde tenkt, sier Jordahl.
Men, sier Jordahl, spørsmålet er i hvilken grad ledelse spiller inn og hva lederutvikling i slike selskaper kan bidra med.
- Erfaringene våre fra arbeidet i selskaper som blir multinasjonale er at ledelse ikke lenger blir sett på som noe som bare berører den enkelte leder, men at det er en oppgave for flere. Det er flyttet fra individperspektiv til et fellesskap. Det vil i praksis si at vi ikke holder kurs for å bidra til at enkeltpersoner skal utvikles, men lærdommen skal skape en kultur og etablere en arena i bedriften der en lærer seg å snakke om det som er utfordrende. Begrepet «sunn organisasjon» har blitt svært viktig.
Dette, mener Atle Jordahl, ligger nær AFFs holdning til ledelse og ledelsesutvikling.
- Vekt på strategi er flyttet til gjennomføring. Gjennomføringsevne er viktigere enn strategi.
Fra høyre: FoU-direktør i AFF Rune Rønning, professor Bjarne Espedal, seniorkonsulent i AFF og hovedredaktør Atle Jordahl og professor Paul N. Gooderham.
|