Foreslår endringer i bachelorstudiet
- Vi ønsker et mer inspirerende bachelorstudium, sier dekan for bachelorutdanningen, Kjetil Bjorvatn.
07.04.2014 - Lisbeth Heilund
Programutvalget for bachelorutdanningen (PBU) foreslår endringer i studiestrukturen for bachelorutdanningen ved NHH. Endringene foreslås i rapporten fra programevalueringen av bachelorstudiet i 2013/2014. Det er besluttet ved NHH at alle fulltidsprogrammer skal evalueres jevnlig, maksimalt med seks års mellomrom. Sist evaluering var i 2008.
Forslag til ny studiestruktur
PBU foreslår at det plasseres et sentralt økonomifag i første semester og at det innføres rettslære som obligatorisk kurs i bachelorstudiet. I tillegg foreslås det full valgfrihet blant valgfagene og at det innføres valgfag fra første semester.
Hvilke hovedendringer ser PBU for seg?
- Hovedsakelig ønsker vi et mer inspirerende bachelorstudium med flere foreleser-ressurser og vi ønsker større valgfrihet for studentene, sier Bjorvatn.
Vi prøver å legge til rette for en studieplan i riktig rekkefølge, både for å få til god og inspirerende læring, og for å øke samarbeidet på tvers av fagfeltene. Det er viktig med en god dialog mellom foreleserne på de ulike fagene. Da kan man bedre følge med på utviklingen innen de ulike fagfeltene, og dette vil igjen gi bedre undervisning til studentene.
Hva er hensikten med disse endringene? - Hovedhensikten er å få mer og bedre læring totalt sett. Forslaget om å innføre et sentralt økonomifag i første semester, og å flytte et anvendt metodefag til et seinere semester er noen av tiltakene. Vi tror det vil bli mer inspirerende å bli introdusert for sentrale økonomifag tidlig og heller flytte et anvendt metodefag til et seinere semester. Et mer inspirerende studium vil føre til bedre motivasjon, som igjen fører til bedre læring.
Undervisningsteknologi
I rapportens kapittel om undervisningsteknologi refereres det til spørreundersøkelser blant studenter der de har svart at de har stort utbytte av opptak fra undervisningen, men at de ikke ville unnlatt å gå på forelesningene selv om de har mulighet for å se den igjen seinere.
- Vi vil se på de mange mulighetene innen undervisningsteknologi, og lar oss inspirere av det andre i sektoren gjør, sier Bjorvatn. Selve teknologien er det jo godt tilrettelagt for her i nybygget. Pedagogikkutvalget ved NHH vil fortsette å se på bruken av undervisningsteknologi i studiene ved NHH.
Gjennomstrømming av studenter ved NHH
Rapporten viser at over halvparten av bachelorstudentene ikke fullfører studiet ved NHH på normert tid.
- Ja, det er mye, og det må vi ta på alvor. Det er mye oppmerksomhet rundt gjennomstrømningen. Samtidig vet vi at 90 prosent av bachelorstudentene faktisk gjennomfører, og 90 prosent av disse igjen går videre til masterutdanning. Vi håper at både større endringer som noe av det som er foreslått nå, og mindre endringer som gjøres underveis vil føre til bedre læring og dermed bedre gjennomstrømning av studentene.
Prosessen videre
Den endelige versjonen av evalueringsrapporten ble vedtatt av PBU i møte den 18. mars, 2014.
Rapporten ble sendt ut på høring fredag 4. april, med høringsfrist 16. mai. Forslag om endringer i studiestrukturen må tas opp i styret ved NHH. Eventuelle endringer i studiestrukturen vil kunne innføres fra høsten 2015.
Den endelige evalueringsrapporten som ble vedtatt av PBU 18.mars, kan leses her:
|