Grandiost oppgjør

Den svenske professoren Mats Alvesson tok et oppgjør med grandios ledelse og tomme uttrykk, da NFF-konferansen åpnet torsdag.

09.08.2007 - Knut André Karlstad


Mats Alvesson mener både ledere og universiteter er blitt for grandiose.
FOTO: Kristian Marthinsen

Alvesson ga ut boken Tomhetens triumf i fjor, hvor han beskriver samfunnet som overpyntet med estetiske hyperrealiteter.

"Grandiositet" er betegnelsen fra Mats Alvesson, som selv forsker og underviser siviløkonomspirer på Lunds Universitet.

I arbeidslivet har personalavdelingen gått over til å drive med human resource management, arbeidsplaner blir til strategier, arbeidsgrupper blir til team og jobbtitlene blir mer og mer spenstige, selv om jobben er den samme.

Grandiositet er når man i mangel av reell forbedring bruker nye betegnelser for å pynte på status, selvfølelse og image. Alvesson peker blant annet på at selv om karakterene til svenske skoleelever blir bedre, så er ikke de reelle kunnskapene noe bedre, kanskje heller dårligere enn før.


over 300 deltakere fra hele norden møtte opp til NFF-konferansen ved NHH.

"Far out branding"
"The Future of Nordic Business Schools" er temaet for årets NFF-konferanse. Nordisk Företagekonomisk Förening har i år valgt NHH som arrangør av den i alt 19. konferansen i rekken.

Også på handelshøyskolene finner vi igjen Grandiositet, mener Alvesson. "Where world-class minds are made" hevder en reklame for et britisk universitet.

- Det er ganske far out. Universitetssektoren skal ha høy integritet og ærlighet. Fokuset blir i stedet å bygge universitetets merkenavn, ikke fortelle hva vi faktisk driver med, hevdet Alvesson, foran et fullstappet Dag Cowards auditorium.

Over 300 forskere fra hele Norden deltar på NFF-konferansen, som varer fra torsdag til lørdag denne uken. Alvesson holdt første hovedforelesning etter at rektor Jan I. Haaland og en trompetkvartett fra Bergen filharmoniske orkester hadde åpnet konferansen.



Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive