Skal markedsføre NHH

Paraplyen pleier å annonsere alle nye ansatte på NHH. Selv om James Hosea er kjent for mange, er det først nå han er ansatt. I direktørens stab skal han jobbe med NHHs markedsføring og omdømmebygging.

06.11.2007 - Kristian T. Marthinsen


I 2004 var Hosea ferdig med en mastergrad fra NHH. Siden den gang har han jobbet som markedsføringskonsulent, blant annet for NHH.

Nå skal han bistå ledelsen i å gjøre høyskolen mer kjent både i inn- og utland.

Vil ha mer fokus på markedsføring
Av arbeidsoppgaver ramser han opp; koordinering av markedsføringen av NHH, internasjonal markedsføring, sikre at NHH har en helhetlig profil, øke bevisstheten til NHH i utlandet samt forsterke omdømme til høyskolen i Norge, i tillegg til mye annet.

Avdelinger som studieadministrasjonen, etter- og videreutdanningen, informasjonsavdelingen, internasjonalt kontor og personalavdelingen jobber alle med en form for markedsføring av NHH.

Det er også disse avdelingene som blir Hoseas nærmeste kollegaer i markedsarbeidet.

- Det handler om hvordan høyskolen er presentert og blir oppfattet ute i markedet. Konkurranse i utdanningsmarkedet blir stadig sterkere, og vi må være mer faglige, systematiske og profesjonelle i måte vi jobber med markedsføring. Mye er blitt gjort før, men det er fantastiske muligheter til å videreutvikle og forbedre dette arbeidet i samarbeid med alle andre som har markedsføring som arbeidsoppgave ved NHH, sier Hosea.

Han mener også at NHH må bli flinkere til å se seg selv fra utsiden.

- Vi må snakke med markedet og være bestemt på hva vi kommuniserer i innhold, bilder og tekst. Deretter må vi studere hvordan den informasjonen blir oppfattet. Og så må vi prøve å se oss selv fra brukerens perspektiv, sier Hosea.

Fant seg til rette på NHH
James Hosea er opprinnelig skotsk, og har en mastergrad i naturgeografi fra University of Glasgow der han spesialiserte seg i isbreer. Deretter har han jobbet fem år med salg og markedsføring i bank og finans, blant annet som salgsleder, og to år som senior rådgiver i et konsulentselskap i London.

- Deretter bestemte jeg meg for å ta en mastergrad i utlandet. Etter en lang jakt fant jeg NHH. Selv om arbeidsgiveren min trodde jeg var gal, kjente jeg flere nordmenn som anbefalte NHH, forteller Hosea som startet på NHHs MIB-program.

Ved siden av skolen studerte han norsk, og da han var ferdig bestemte han seg for å bli i Bergen og Norge. Han startet sitt eget konsulentfirma og jobbet blant annet med et prosjekt for å skaffe flere MIB-studenter til NHH.

Firmaet har siden den gang vært aktivt, og Hosea har blant annet jobbet med prosjekter for Apple, NOKUT og markedsføring av norsk sjømat. Han har også jobbet på flere prosjekter ved NHH, som for eksempel EQUIS akkreditering i 2005/2006 og markedsføring av høyskolens PhD-program tidligere i år.


Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive