Pedagogikk løftes frem

Gjennom fagdager for hele staben og skolering for nyansatte setter NHH pedagogikk på dagsorden. Målet er økt læringsutbytte, middelet er involvering av studentene.

22.11.2007 - Per Bjarte Ulvedal Nes


- Studentene må føle eierskap til faget, og kontroll over egen læring. Det er en utfordring for fagansvarlig fordi det krever at de gir slipp på noe av kontrollen. Det sa førsteamanuensis i utdanning og helse ved UiB, Akylina Samara, da NHH arrangerte pedagogisk skolering av vitenskapelig ansatte 15. Og 16. November.

Læring i fokus
Dagen før kurset i pedagogisk skolering ble det arrangert pedagogisk dag ved NHH. Der var tema studentaktiviserende undervisning. Dette temaet ble fulgt opp de neste dagene.

Utdanningsforsker Samara hevder at studentenes læringsutbytte blir dårlig dersom de bruker den utbredte strategien hun kaller "overlevingsorientert læring". Det er når studentene ønsker å arbeide minst mulig, og deres eneste mål er karakteren. Løsningen er i følge Samara involvering.

Konkrete tips
Én av deltakerne på pedagogikk-kurset var Bård Støe. Som nylig ansatt post.doc ved institutt for foretaksøkonomi ble han positivt overrasket over skoleringen.
- Jeg var redd for at dette kurset kom til å bli for teoretisk, men Arild er veldig flink, han viser til konkrete situasjoner og kommer med tips som vi faktisk kan bruke selv i undervisningen.

Selv om man har undervist en stund kan det være nyttig å stoppe opp og tenke seg om. Kenneth Fjell, som har forelest i en årrekke, mener det er bra å tenke over sine vaner og undersøke om pedagogikken har utviklet seg siden man tilegnet seg disse vanene.

Det er heller ikke slik at de metodene som fungerte godt for ti eller fem år siden nødvendigvis er de beste nå. Vår kunnskap om pedagogikk utvikler seg, og det gjør studentene også.

Kurser alle interesserte
Det er obligatorisk oppmøte på pedagogisk skolering for alle vitenskapelig nyansatte. Det bar likevel lite preg av tvang når 12 NHH-pedagoger møtte opp til kurs på Hotel Neptun 15. til 16. november.

Kursarrangør og professor II ved NHH, Arild Raaheim, var fornøyd både med oppmøtet og de oppmøtte.

- De som er her er interesserte i diskusjonen og vi har fått god spredning i hvor mye erfaring deltakerne har, sier professoren.

Raaheim forteller likevel at han skulle ønske det var flere av de høyt profilerte ansatte med mye praksis som ville dele sine erfaringer.


Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive