Anonymiteten forsvinner fra nettet

Robert Kozinets og Ingeborg Kleppe.

I fremtiden kan ikke nettbrukere regne med samme grad av anonymitet som i dag. -I fremtiden er du enten synlig eller så deltar du ikke, sier internettforsker Robert Kozinets om bruken av nettsamfunn. Flere og flere nettsamfunn kommer til å kreve full synlighet av sine medlemmer.

05.12.2007 - Kristian T. Marthinsen


Denne uken er førsteamanuensis i markedsføring ved York University, Robert Kozinets, på NHH for å holde et doktorgradskurs om nettsamfunn for PhD-studentene. I årene som kommer ser han for seg store endringer for de sosiale samfunnene, eller communities, som det heter på fagspråket.

Slike samfunn må ikke forveksles med nettaviser. Hovedelementet bak et vellykket nettsamfunn er at det er brukerne selv som bestemmer innholdet.

Høy terskel
Nettsamfunn som Facebook og Myspace har millioner av brukere. Samtidig knytter stadig flere mennesker seg til andre sosiale nettverk som er koblet til et politisk synspunkt, en kjendis eller til og med et produkt. Produkter som Apple, Harley Davidsson og Nutella har alle sine egne nettsamfunn som er styrt av brukerne.

Foreløpig er det kun en brøkdel av brukerne som er aktive. Selv om det ofte er anonymt, er det langt over nitti prosent av leserne som velger ikke å delta med egne meninger. De aktive brukerne er som regel mennesker med høy utdannelse og en kulturell kapital. Man kan si at det er en kommunikasjonsplattform for de vellykkede.

Terskelen for deltakelse blir høyere for de som ikke klarer å uttrykke seg på en skikkelig måte.

Identitet og merkevarer
På slutten av nittatallet ble Kozinets kjent for begrepet "netnologi", etter at han hadde foretatt flere etnologiske analyser av nettsamfunn. I doktorgradsavhandlingen skrev han blant annet om nettsamfunnet som ble dannet i kjølvannet av TV-serien Star Trek.

I dag leverer Kozinets og kollegene hans teoretisk forskning til blant andre Yahoo og MTV, og han er spesielt interessert i hvordan brukere av sosiale nettsamfunn knytter seg til kjente produkter og merkevarer.

- Jeg forsker på hvordan mennesker blir linket sammen gjennom produkter, slik de før ble linket sammen gjennom religion og nabolag. På de sosiale nettjenestene får brukerne en familiefølelse, et fellesskap og en tilhørighet, forteller han.

- Det er dannelsen av kultur gjennom kommunikasjon, sier han.

Kozinets tror at brukerne fremover kommer til å ta kontrollen selv. Han forteller at det allerede er store nettverk av mennesker som bytter tjenester i USA. Ved å bake kaker for idrettslaget eller klippe plenen for naboen tjener du poeng som du kan bytte i andre tjenester. Dette er et system som de amerikanske skattemyndeighetene ønsker å skattlegge.

Interesserte lesere kan lære mer ved å lese Kozinets blogg.

--------------------------
Fredag 7. desember skal PhD-studentene som deltar på kurset legge frem sine oppgaver. Paraplyen vil være til stede, og kommer tilbake med mer informasjon om sosiale nettsamfunn etter helgen.


Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive