Tillitsbrudd i omstillinger
I forbindelse med store organisatoriske omstillingsprosesser, kan tilliten til ledelsen bli brutt.
- Steg én, sier professor Inger G. Stensaker, er å gjenopprette balansen og erkjenne problemet. Å la seg piske er ikke løsningen.
17.06.2014 - Sigrid Folkestad Foto: Siv Dolmen
På NHH Alumnis frokostseminar i Oslo i begynnelsen av juni forklarte professor Inger G. Stensaker og postdoktor Therese E. Sverdrup hvordan ledelsen kan gjenopprette tillit i organisasjoner. De to forskerne fra Institutt for strategi og ledelse tok utgangspunkt i en studie av en fusjon mellom to tidligere konkurrenter og gjennomgang av faglitteratur.
Stensaker og Sverdrup drøftet problemene knyttet til fusjonen med utgangspunkt i teorien om psykologiske kontrakter. Dette var også det teoretiske rammeverket for Sverdrups PhD-avhandling. Her skriver hun om de uutalte forventningene og forpliktelse i et team, mens i studien av fusjonen er de to forskerne opptatt av den vertikale relasjonen mellom ledelse og ansatte. Her kommer det inn andre dimensjoner, ikke minst er maktforholdet annerledes, men brudd på den psykologiske kontrakten vil uansett kreve tiltak.
I følge de to er det viktig at ledelsen gjør det klart at de skal "gi de ansatte noe" når tilliten ligger på minus og en ønsker å gjenopprette balanse.
- Dette er ingen unnskyldning og innebærer ingen rituell pisking, men til syvende og sist er det ledelsen som må ta initiativ til å løse tillitsproblemet, sa Stensaker.
Begge parter må erkjenne at situasjonen er uholdbar, og de må jobbe sammen med konkrete oppgaver og finne andre arenaer for mer personlig samvær og kommunikasjon, for å bygge opp relasjonen. Tillitsforholdet mellom nivåene i organisasjonen også kan bedres dersom ledelsen er enda tydeligere på hva de forventer av de ansatte.
Den psykologiske kontrakten mellom ledelse og medarbeidere må tydeliggjøres, mener Stensaker og Sverdrup.
Fakta: Professor Inger G. Stensaker og postdoktor Therese E. Sverdrup er ansatt ved Institutt for strategi og ledelse. De samarbeider med bedrifter i forskningsprogrammet FOCUS. Dette er et bedriftsrettet program som tar utgangspunkt i bedriftenes behov for å utvikle strategier og finansiering for bærekraftig vekst, sikre styring og fleksibilitet. Målet er å utvikle ny kunnskap om fremtidsrettede organisatoriske løsninger gjennom en flerfaglig tilnærming i samarbeid med næringslivspartnerne. Forskerne er knyttet til FOCUS blogger, se blogg.nhh.no/focus.
|