Bergen kommune er halvveis i lederutviklingsprogrammet

Det andre kullet på kommunens lederutviklingsprogram avsluttet i dag.

12.12.2014 - Astri Kamsvåg


Lederutviklingsprogrammet for Bergen kommune legger vekt på kunnskapsutvikling og ferdighetstrening for den enkelte deltaker, og består av ni samlinger på i alt 25 dager. Totalt skal 96 ledere gjennom programmet, fordelt på fire kull med 24 personer. Første kull gikk ut til jul i 2013, og nå er kommunen kommet halvveis i programmet. På siste kursdag presenterer deltakerne gruppeoppgavene sine for hverandre og utfordres av en opponent fra NHH. I dag var det NHH-professor William Brochs-Haukedal som stilte deltakerne spørmål om oppgavene deres.

Bergen kommunes lederskole tar utgangspunkt i de utfordringene ledere står ovenfor i kommunal sektor generelt, og Bergen kommune spesielt. Ledelse skal utøves i skjæringspunktet mellom ulike interesser: forventninger og krav fra brukere om god service og kvalitet, politisk styring, store sentrale krav til fornyelse og kvalitet, medarbeidere med høy kompetanse og ens egne verdier. I programmet vil de ulike utfordringene, forventningene og kravene bli belyst.

Programmet skal gjennom økt kunnskap om ledelse bidra til at deltakerne har bedre praktiske forutsetninger for å utøve ledelse, og til å utvikle Bergen kommune som organisasjon.

Mål for programmet

1. Styrket identitet som leder i Bergen kommune
2. Bedre forståelse av egen lederatferd og utviklingspotensial
3. Økt innsikt i teamledelse og teamarbeid
4. Kunnskap om organisasjonsutvikling generelt og utvikling av egen organisasjon spesielt
5. Praktisk trening i å utøve ledelse i ulike case og situasjoner
6. Forståelse av hva som skaper refleksjoner, handlekraft, energi og gode beslutninger
7. Forsterket nettverk gjennom kjennskap på tvers av organisasjonen

Aktitiviteter og arbeidsformer

Programmet gjør bruk av varierte arbeidsformer i undervisningen for å sikre deltakerne både en bred tilnærming og et individuelt tilpasset utbytte. Gjennom forelesninger introduseres deltakerne til ulike perspektiver på organisasjon og ledelse. Disse blir diskutert og relatert til deltakernes ledelsesutfordringer. Det er også forelesningsbidrag fra ledere i kommunen.

I mindre grupper arbeider deltakerne med prosjekter (teorianvendelse), ferdighetstrening og refleksjon rundt gruppeprosesser og ledelse. Gjennom AFF 360 analyse, rolleanalyse og praktiske case gis deltakerne konkrete øvelser og innspill til refleksjon rundt egen rolle som leder.

Bergen kommunes lederskole presentasjon
William Brochs-Haukedal
Foto: Astri Kamsvåg
Bergen kommunes lederskole

Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive