Pratmakere bør dempe seg
Lytt mer og prat mindre, er rådet fra partner i NOR PR Trond A. Skjelbred. Han hadde en samtale om lytting med professor Inger G. Stensaker da NHH arrangerte alumnitreff forrige uke.
29.04.2014 - Sigrid Folkestad Foto: Helge Skodvin
- Det er lett å prate for mye. Hvis du har suksess, kan du fort bli høy på deg selv. I møter med kunder blåser noen konsulenter seg opp som påfugler. Jeg tror flere av dem kunne hatt nytte av å være ydmyke.
Det sier Trond Albert Skjelbred, NHH-er fra 1993 og PR-konsulent gjennom 20 år.
Punkt én på listen
Skjelbred mener den viktigste egenskapen hos en konsulent er evnen til å lytte oppmerksomt, noe han redegjør for i boken «Hvordan lykkes som konsulent», som han fikk Konsulentprisen 2014 for.
Fredag morgen i forrige uke var lytting også tema på NHHs alumnitreff på Litteraturhuset i Bergen.
Mange hadde møtte opp for frokost, kaffe og en samtale om å snakke mindre og lytte bedre, ledet av Inger G. Stensaker. Hun er professor ved Institutt for strategi og ledelse og leder for forskningsgruppen FOCUS ved NHH.
Hvem blir aldri lyttet til?
Inger G. Stensaker forsker på endringsledelse- og kapasitet. Hun går inn i bedrifter som ofte står tunge organisasjonsendringer, enten det er nedbemanninger, restruktureringer eller effektiviseringsprosesser. I dette arbeidet skal hun intervjue og observere. Hvem sier hva, og er det noen som bryr seg?
- Jeg jakter på ulike historier og analyserer hvilken betydning de har for prosessen. Når jeg intervjuer ledere og medarbeidere, er det veldig mange ulike virkelighetsoppfatninger jeg lytter til.
Stensaker delte erfaringer om hvordan hennes forskning på omstillinger stiller krav til aktiv lytting.
- Når jeg deltar på møter i bedrifter, kan jeg studere hvem som snakker mye, hvem som aldri kommer til orde og hvem som ikke blir lyttet til.
Dette, mener Stensaker, er svært nyttig informasjon når du studerer en endringsprosess og ønsker å finne ut hva som gjør at noen bedrifter lykkes med endringene og andre ikke.
Ikke demonstrer det
- Du må være godt forberedt når du møter kunder. Hver gang. Men det har ingen hensikt å demonstrere det ved å prate mye. Du må lytte til kundene for å finne ut hva som er utfordringene og hva du kan bidra med. Ellers risikerer du at kunden aldri kommer tilbake til deg.
Skjelbred debuterte som forfatter med boken Idar Vollvik om PR, som han skrev sammen med Idar Vollvik og Trond Blindheim. Han er mye brukt som PR-ekspert i medier.
Nyutdannete siviløkonom fra NHH Ida Marie Nygård, konsulent i NOR PR, satt også i panelet. Hun fikk direkte spørsmål fra Stensaker.
- Hvor godt forbereder vi på NHH dere til å jobbe som konsulenter, og det å lytte til kunder?
- Ikke så veldig. Vi blir veldig godt trent til å få med oss fag, men kanskje ikke til å reflektere over det vi har lært. Som PR-konsulent har jeg en veldig bratt læringskurve, sa Nygård, som har jobbet i PR-byrået i noen få måneder.
Er du interessert i mer informasjon og blogginnlegg fra forskere på FOCUS-programmet ved NHH, se http://blogg.nhh.no/focus/
Mange tidligere NHH-studenter nøt frokosten på Litteraturhuset og fikk med seg ulike perspektiver på det å lytte til andre mennesker.
Nora Austad Sværen er fersk bachelorstudent ved NHH og var en av deltakerne på alumnitreffet.
|