NHH Forum: Holder kursen i stormen
Å gå fra å være et lite flyselskap til en global aktør er ikke for pyser. Norwegian-sjef Bjørn Kjos har måttet tåle hard kritikk for forsinkelser og arbeidsforhold det siste året. - Vi hadde ikke noe valg, vi måtte satse på langdistanse hvis vi ville klare oss, sier han.
27.08.2014 - Torill Sommerfelt Ervik
Eventyret Norwegian handler om selskapet som gikk fra å trafikkere vestkysten av Norge med tre fly til å bli nordens største og skandinavias raskest voksende flyselskap i løpet av mindre en 20 år.
Hør Bjørn Kjos på NHH Forum 3. september
Men selv ikke en slik bragd fikk administrerende direktør Bjørn Kjos til å legge seg til rette på laurbærene. Istedenfor satte selskapet i gang en storsatsing på langdistanseflygninger, og kunngjorde i 2012 at de hadde bestilt 222 fly fra produsentene Boeing og Airbus, med opsjoner på ytterligere 150 fly.
- Vi hadde ikke noe valg hvis vi ville klare oss. Vi har sett på hvordan reisevanene vil bli i fremtiden, og da er det tydelig at asiaveksten blir størst. Store grupper som i dag ikke reiser vil snart gjøre det. Om ikke lenge har kineserne og inderne råd til å fly, og de vil fly langt, sier Bjørn Kjos.
Ved å satse på langdistanse går Norwegian inn i et nytt marked og gjør skillet mellom seg selv og lavprisselskaper som Easyjet og Ryanair større.
- Man skal ha ganske betydelige volum for å overleve som selskap i fremtiden. Vi ser også at trenden er å flykte til langdistanse, fordi det er mindre konkurranse der. Om 10 år er vi forhåpentligvis et globalt selskap med knutepunkter i de store byene, sier han.
Voksesmerter
Tross optimisme, har ikke Norwegians storsatsing gått smertefritt. Selskapet har blant annet blitt kritisert for å utnytte ansatte i utlandet med lave lønninger og dårlige arbeidsforhold.
- Der er jeg helt uenig. De tunge delene av driften må fly ut og inn av de store befolkningsområdene, og da må basene også ligge der. Vi kan ikke fly ut fra Oslo med 634 000 innbyggere. Det blir for lite. Da flyr vi heller fra New York med 8,5 millioner, og da må vi også ha besetning derfra. På samme måte må vi ha mannskap fra Bangkok hvis vi flyr derfra. Og da må vi konkurrere med andre selskaper som har base der.
I tillegg til kritikken knyttet til mannskap, har Norwegian opplevd store forsinkelser på langdistanserutene. Selv om Kjos fremstod med det samme brede smilet i media, prellet ikke kritikken av toppsjefen under de verste bygene.
- Nei, sånn er jeg ikke. Det tror jeg ingen er. Når det er store forsinkelser er det kjempeille. Dette året har helt sikkert vært negativt for omdømmet vårt. Særlig da vi hadde betydelige forsinkelser på Dreamlinerne. Vi har ikke merket så mye på booking, men det er klart vi ser resultatene av det på omdømmemålinger. Samtidig er vi kåret til beste lavprisselskap i europa av passasjerene for andre året på rad. Hvis situasjonen var så dårlig som man kan få inntrykk av i enkelte norske medier ville ikke det skjedd.
Når Kjos likevel har stått støtt i stormen, mener han at det skyldes et godt team.
- Min viktigste styrke som leder er at jeg er god på å delegere. Men da må jeg ha flinke folk rundt meg.
Padle til Afrika
Selv om langdistansesatsingen vil føre til økt trafikk, mener Kjos at Norwegian tar klima-ansvar. Det skyldes at den nye flåten forurenser vesentlig mindre enn gamle fly.
- Det beste vi kan gjøre for klima er å fly moderne fly. De har mye mindre utslipp. Dreamliner har 30 prosent lavere utslipp enn andre fly. Hadde de andre selskapene byttet ut gamle fly og flydd en tilsvarende flåte som vår ville det ha gjort stor forskjell, sier han.
Han mener flytrafikk på sikt kan bidra til en fremtid med lavere utslipp internasjonalt.
- Skal vi få vekst her i verden på en annen måte enn gjennom de tradisjonelle næringene er turisme den letteste måten. Og man kan ikke padle til Afrika, sier han.
|