- Gjør oss mer relevante
- FOCUS-programmet skal bidra til at vi utvikler oss som institusjon og sørge for at vi er relevante, sa rektor Jan I. Haaland til forskere og næringslivspartnere da de var samlet til kick off for FOCUS-programmet på NHH i midten av juni.
29.06.2012 - Kristin Risvand Mo
Med 20 millioner kroner og åtte bedriftspartnere i ryggen er NHH og SNF klare til å bygge opp forskningssatsingen Future Oriented Corporate Solutions (FOCUS). FOCUS er et bredt, bedriftsrettet forskningsprogram som skal utvikle ny kunnskap om fremtidsrettede organisatoriske løsninger.
- Dette er en viktig milepæl for NHH, både som forsknings- og undervisningsmiljø. Prosjektet skal ha en flerfaglig tilnærming til nye og relevante problemstillinger. Slik skal det løse konkrete problemer, men også påvirke den faglige utviklingen på NHH, ved å skape ny kunnskap og kompetanse, bedre undervisning og nye og spennende master- og doktorgradsprosjekter, sa Haaland.
Telenor, DNB, Statoil, Gjensidige, Deloitte, Orkla, McKinsey & Company og NARF er næringslivspartnerne i programmet som ledes av professor Inger Stensaker ved NHH.
- Vi har fått med åtte partnere som vi er veldig stolte over. Vi ønsker at programmet skal representere bredden i norsk næringsliv, sa Inger Stensaker på samlingen.
Ett av spørsmålene som har motivert Deloitte til å delta i prosjektet, er hvordan høyt utdannede medarbeidere kan gi norske virksomheter et konkurransefortrinn.
- Dagens og fremtidens kunnskapsarbeidere stiller nye krav til organisering, ledelse og strukturering av arbeid. Vi er sterkt opptatt av flere av problemstillingene i FOCUS-programmet, og ønsker å bidra til at norsk næringsliv drar nytte av det konkurransefortrinnet prosjektet kan gi, sier Aase Aamdal Lundgaard, daglig leder i Deloitte til Paraplyen.
Også små og mellomstore bedrifter vil bli invitert inn i samarbeidet. Et eksempel er den «lille» programvareutvikleren Miles som ble kåret til Norges beste arbeidsplass i 2010. Hva har Miles klart som andre kan lære av? Dette er et av spørsmålene forskerne vil finne svar på.
- Gjennom forprosjektet har vi jobbet frem forskningstema som belyser sentrale utfordringer bedrifter når de skal utvikle og implementere strategier for langsiktig vekst og verdiskapning. Vi trenger næringslivspartnerne for at vi skal klare å utvikle nye modeller, utfordre etablerte sannheter og snakke på tvers av faggrenser, sa Stensaker.
- FOCUS-programmet er et veldig viktig skritt på veien mot å realisere NHH 2021, sa rektor Jan I. Haaland.
Foto: Eivind Senneset
Samlet for første gang (fra venstre): Per Heum (SNF), Kari Olrud Moen (DNB), Britt A.W. Braeuning (Statoil), Aase Aa. Lundgaard (Deloitte), Jørgen Ringdal (Gjensidige), Dagfinn Myhre (Telenor) Inger Stensaker (NHH), Jan I. Haaland (NHH).
Foto: Eivind Senneset
- Vi legger opp til et tett samarbeid med partnerne, sa Inger Stensaker.
Foto: Eivind Senneset
Britt A. W. Braeuning jobber med virksomhetsstyring og implementering av endring i Statoil. Dagfinn Myhre (Telenor) til høyre, Jørgen Ringdal (Gjensidige) til venstre.
Foto: Eivind Senneset
Dagfinn Myhre fra Telenor med Jørgen Ringdal (Gjensidige) til venstre og Therese Sverdrup (NHH) til høyre.
Foto: Eivind Senneset
- Dagens og fremtidens kunnskapsarbeidere stiller nye krav til organisering, ledelse og strukturering av arbeid. Vi er sterkt opptatt av flere av problemstillingene i FOCUS-programmet, og ønsker å bidra til at norsk næringsliv drar nytte av det konkurransefortrinnet prosjektet kan gi, sier Aase Aamdal Lundgaard, daglig leder i Deloitte til Paraplyen.
Foto: Eivind Senneset
|
|
Fakta om FOCUS
FOCUS er femårig forskningsprogram i regi av NHH og SNF. Satsingen er en del av handlingsprogrammet NHH 2021 som ble lansert i tilknytning til NHHs 75-årsjubileum. Mer enn 20 forskere blir tilknyttet FOCUS i tillegg til åtte bedriftspartnere og flere små og mellomstore bedrifter.
Deltema:
- Vekst og verdiskaping gjennom internasjonalisering
- Virksomhetsstyring gjennom mer dynamiske tilnærminger
- Ledelse av kunnskapsmedarbeidere
- Utvikling av endringskapasitet i organisasjoner
Bedriftspartnere: Telenor, DNB, Statoil, Gjensidige, Deloitte, Orkla, McKinsey & Company og NARF.
Prosjektleder er professor Inger Stensaker
|