NHH skal inn på europatoppen

NHH 2021

Når NHH til neste år feirer sitt 75-årsjubileum, er det med høye ambisjoner. Profilerte næringslivsledere står sammen med NHH om et handlingsprogram som skal gjøre NHH til en av de beste handelshøyskoler i Europa innen 2021. - Et kraftfullt program, sier Idar Kreutzer til NHH Bulletin.

13.10.2010 - Tekst: Sigrid Folkestad/NHH Bulletin


Næringslivskomiteen har gitt full støtte til NHH om å bruke jubileet til å styrke posisjonen internasjonalt. Idar Kreutzer, konsernsjef i Storebrand ASA, er leder i komiteen som har jobbet fram handlingsprogrammet.

Sammen med en rekke profilerte næringslivstopper i gruppen, har koordinator Victor D. Norman og rektor Jan I. Haaland fått på plass et konkret handlingsprogram med tre bærende elementer: rekruttering og kvalifisering, marked og relasjoner og tematisk satsing.

Programmet har tittelen NHH 2021 (se faktaboks i margen).

Lansering

Idar Kreutzer (Foto: Hallvard Lyssand)
Tidligere NHH-student og leder i næringslivskomiteen, Storebrands konsernsjef Idar Kreutzer.
Foto: Hallvard Lyssand

I dag arrangerer NHH Høstkonferansen 2010 i Oslo, og her presenterer rektor Jan I. Haaland handlingsprogrammet.

I går (tirsdag 12. oktober) hadde høyskolen et møte med næringsminister Trond Giske, for å orientere ham om nysatsingen.

- Dette er godt eksempel på produktivt samspill mellom næringslivet og NHH. Vi som næringslivsledere er trygge på at handlingsprogrammet blir viktig for høyskolen og bidrar til kompetanseutviking i framtiden, sier Idar Kreutzer.

- Hvorfor mener du det er viktig å samarbeide med akademia?

- Jeg har tro på at dialog og samarbeid mellom næringsliv og akademia gir viktig kompetanseoverføring og erfaringsutveksling. Dessuten driver vi en virksomhet som alltid har rekruttert mange studenter fra NHH, og jeg har studert her selv. Jeg syntes dette var en god anledning til å gi litt tilbake til høyskolen. NHH er en sentral institusjon i Norge, og det var enkelt å si ja til å lede komiteen.

Etter samtalene med Jan I. Haaland ble Kreutzer raskt overbevist om at dette var noe han burde bruke tid og energi på.

- Hvis dette hadde vært en form for fund raising comittee for et party, ville det ikke vært interessant. Det Haaland trakk opp som prosjekt, var noe helt annet. NHH ønsket å bruke jubileet som et fundament for faglig satsning for høyskolen. Programmet skulle gi grunnlag for profilering nasjonalt og internasjonalt, og NHH hadde et ønske om å bruke dette som anledning til å trekke opp nye ambisjoner.

Ikke mimring

Rektor Jan I. Haaland mener jubileet er en perfekt anledning til å vise omverdenen at høyskolen tenker framover, og ikke bare mimrer over tidligere bragder.

- Denne handlingsplanen bidrar til å realisere NHHs visjoner og strategi. Vi skal være en handelshøyskole av høy internasjonal klasse og en drivkraft for samfunns- og næringsutvikling, sier Haaland, og legger til:

- Næringslivskomiteen har vist stor entusiasme for å bidra til at NHH skal styrkes. At de vil bruke så mye tid og krefter på oss er overraskende og gledelig. Jeg mener vi har utviklet et meget godt handlingsprogram, og nå er jeg veldig spent på realiseringen.


Viktig og relevant

Nærings- og handelsminister Trond Giske (Foto: Henrik Kreilisheim)
Nærings- og handelsminister Trond Giske.
Foto: Henrik Kreilisheim

Nærings- og handelsminister Trond Giske understreker at forskningstemaene er svært viktige og relevante. Derfor ønsker hans departement å delta i kunnskapsutviklingen.

- Det er mange grunner til at finansuroen og den internasjonale krisen har gått bedre enn vi kunne ha fryktet for Norge. Regjeringen forstod tidlig alvoret. Vi har lagt frem pakker for kommuner og næringsliv, og sørget for at aktiviteten i økonomien holdt seg oppe, sier Trond Giske.

- Kunnskap fra økonomisk forskning hjalp oss til å gjøre de riktige tingene - og på en riktig måte. Når et av de tyngste og mest sentrale relevante forskningsmiljøene nå bygger seg opp på departementets saksområde, og forskningstemaene er relevante for våre politikkområder, er det naturlig for NHD å delta i denne kunnskapsutviklingen. Jeg har derfor sørget for at vi bidrar med en million kroner til programmet Krise, omstilling og vekst i år. Både dette og de andre temasatsingene er viktige for innovasjons- og næringspolitikken.


Stimulere forskningen

- Hva får næringslivet ut av et slikt samarbeid, Kreutzer?

- Næringslivet har behov for kompetente kandidater og tilgang til internasjonalt anerkjente fagmiljøer. Det er meningsfylt å være med og støtte utviklingen av en av Norges fremste kompetanseinstitusjoner. Gjennom samarbeidet får vi også større innsikt i og forståelse for en ledende utdannings- og forskningsinstitusjons spesielle behov.

Kreutzer mener næringslivets samarbeid og tilbakemelding til en institusjon som NHH, er viktig for forskningsmiljøet. Storebrandsjefen poengterer at han, og næringslivet, er veldig bevisste på at næringslivets kortsiktige behov ikke skal påvirke den langsiktige agendaen i forskningen.

- Det har vi en betydelig respekt for, men når universitet og høyskole legger sin forskningsagenda, er det smart at de vet hva samfunn og næringsliv er opptatt av. Det er nyttig informasjon for forskningen.

- Nå berører du spørsmålet om hvorvidt næringslivet påvirker forskningen?

- Det næringslivet ønsker, er å stimulere forskningen, ikke påvirke den. Vi forstår veldig godt grunnforskningens betydning og behovet for uavhengig forsking. Forskning og kompetansebygging er svært viktig for utviklingen av samfunnet, og det er enda tydeligere for et land som Norge, sier Kreutzer.

- Vi må gi rammer og insentiver som gjør at viktige fagmiljøer kan vokse seg sterke og danne grunnlag for det vi skal leve av i morgen.

Heve blikket

- Næringslivskomiteen ble opprettet som en del av jubileet. Nå har programmet fått tittelen NHH 2021 og spenner over store forskingstema. Tenkte du dette ville bli så omfattende både i innhold og tid?

- Jeg har blitt positivt overrasket over hvor konkret og tydelig det har blitt og hvor kraftfullt det ser ut til å kunne bli. Alle medlemmene i komiteen var enige om å jobbe etter en ambisjon om å heve blikket og lage noe langt mer enn en jubileumsfest, forteller Kreutzer.

- Det er tre store satsingstema. Er det noe du synes er spesielt interessant?

- Jeg synes disse tre områdene er interessante. Vi hadde en lang rekke alternative satsingsområder til vurdering, og dette er de tre områdene som fanger opp i seg viktige tema for NHH, og jeg tror det er viktige områder for Norge. Det er forskningsfelt der vi der vi reelt sett har en mulighet for å markere oss internasjonalt.

- Det skal komme penger inn?

- Ja, klart. Det er en del av prosjektet. Krise, omstilling og vekst har en egen finansieringsprosess. Når det gjelder FOCUS-programmet, har vi fått i gang finansiering av et forprosjekt. Der hadde vi som mål å få inn en million kroner, og dette er nå på plass.

Ti norske bedrifter har stilt med 100 000 kroner hver til FOCUS.

Når det gjelder Senter for tjenesteinnovasjon, er DnB NOR og Storebrand sammen med andre bedriftspartnere med å finansiere dette. NHH-miljøet har også søkt Norges Forskningsråd om å opprette dette senteret som et såkalt SFI-senter (Senter for forskningsdrevet Innovasjon).

- Vi håper Forskningsrådet vil bidra til å opprette et senter ved NHH. Jeg tror programmet kommer til å gjennomføres i en eller annen form. Det vi har lagt opp til, og som vi mener er fullt ut berettiget, er at dette er et program som burde tilfredsstille alle krav for å få støtte fra Forskningsrådet.

Professor Victor D. Norman (t.v.), rektor Jan I. Haaland og Idar Kreutzer, konsernsjef i Storebrand ASA.

Kompetansenasjon

- Næringslivskomiteen har som ambisjon å heve NHH til et høyere europeisk nivå, og hvis en klarer det, hva betyr det for bedrifter som bidrar?

- Det betyr mye. Den direkte effekten er en institusjon med høyere status. Den får tilgang på enda bedre fagfolk og enda bedre studenter. Det gjør at vi som næring kan ansette de gode studentene, og vi får et mer kompetent fagmiljø, som også vi kan dra nytte av.

Den indirekte effekten, mener Kreutzer, er at land som har fremragende kompetansemiljøer innenfor ulike områder, tiltrekker seg flinke hoder, som tiltrekker seg kapital som finansierer innovasjon og nyskaping.

- De utvikler bedrifter og ideer, som igjen tiltrekker seg flinke folk. Det er med på å skape en positiv sirkel. Hvis det er en overordnet visjon som ligger bak dette arbeidet, så er det å bidra til at Norge skal bli kjent som en kompetansenasjon, hvor flinke folk fra hele verden kan komme og være med i utvikling av morgendagens kompetanse, avslutter Idar Kreutzer.

Spennende

Per Heum (Arkivfoto)
Administrerende direktør ved SNF, Per Heum.

- Jeg synes dette er enormt spennende. NHH 2021 kan bli et skikkelig løft for hele NHH-miljøet.

Det sier Per Heum, administrerende direktør ved Samfunns- og næringslivsforskning (SNF). SNF er NHH-miljøets enhet for å organisere eksternt finansiert anvendt forskning.

Heum mener det er riktig å gjøre slike tematiske satsninger på utvalgte fagfelt, der en kan trekke inn bredden av forskere i NHH-miljøet.

- Vi i SNF og NHH-miljøet har et sterkt ønske både om å styrke den bedriftsrettede forskningen og å forankre den anvendte forskningen hos sentrale aktører på de feltene det forskes på. Det vil satsingen på NHH 2021 definitivt bidra til.

Saken er hentet fra den kommende utgaven av NHH Bulletin.

Les mer om NHH 2021 på nhh.no


NHH 2021: Et handlingsprogram

1: Rekruttering og kvalifisering for å bygge opp fagstaben.

2: Tiltak for å styrke NHHs nærvær og synlighet i executive- og bedriftsmarkedene.

3: Tre tematiske satsingsområder for å løfte NHH-miljøet faglig og markedsmessig:

Krise, omstilling og vekst ble etablert i 2009.

Det er et femårig forsknings-, undervisnings- og formidlingsprogramknyttet til finanskrisens årsaker, betydning for omstillingsbehov og vekstutsikter framover.

Arbeidet ledes av professor Victor D. Norman og gjennomføres i samarbeid med myndigheter, organisasjoner og enkeltbedrifter.

Focus (Future-Oriented Corporate Solutions) er et bredt program som tar utgangspunkt i utfordringer knyttet til verdsetting, strategi, styring og HRM i kunnskapsbaserte foretak.

Programmet ledes av førsteamanuensis Inger Stensaker og gjennomføres i samarbeid med en rekke bedrifter.

Senter for tjenesteinnovasjon tar utgangspunkt i at tjenestesektoren er den største og raskest voksende delen av økonomien.

Fremtidig vekst og verdiskapning er kritisk avhengig av innovasjon og produktivitetsvekst i tjenesteytende virksomhet.

NHH og en rekke samarbeidspartnere arbeider for å etablere et senter for tjenesteinnovasjon med klare forskningsmessige ambisjoner.

Programmet ledes av professor Per Egil Pedersen.

Les mer om NHH 2021 på nhh.no


Medlemmene i næringslivskomiteen

Konsernsjef Idar Kreutzer, Storebrand ASA (leder)

Departementsråd Elisabeth Berge, OED

Konsernsjef Helge Lund, Statoil

Adm. dir. Erik Mamelund, Ernst & Young

Divisjonsdirektør Katrine Trovik, DnBNOR

Konsernsjef Jens Ulltveit-Moe, UMOE

Professor Victor D. Norman, NHH (intern koordinator)

Rektor Jan I. Haaland deltar på alle møter i komiteen

Sekretær for utvalget: Ellinor Ryssevik



Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive