Rektorskolen åpnet
AFF/NHH er en av fire institusjoner som fra i høst tilbyr ledelsesutdanning til rektorer og ledere i grunnutdanningen i Norge. Første samling ble holdt tirsdag.
11.11.2009 - Knut André Karlstad
24 rektorer fra ulike deler av landet var samlet på Merino for å få sine første doser med lederfaglig påfyll denne uken. I alt er det 200 ledere fra skoleverket som på nasjonalt plan har fått tilbud om denne opplæringen i høst. Målet med programmet er å gjøre ferske rektorer og ledere i skolen bedre rustet til å takle en jobb som for mange viser seg å være veldig utfordrende i starten.
- Dette markerer starten på noe som er veldig spennende for både dere og oss. Faglig ledelse er et mer og mer aktuelt tema. Det som er felles for oss rektorer er at vi har vært og er faglig gode. Men det betyr ikke at vi automatisk er gode ledere. Å være en god fagperson er en forutsetning, men langt fra tilstrekkelig nok til å være en god leder, sa NHH-rektor Jan I. Haaland til sine kolleger i sin åpningstale.
Anne-Ma Grønlie fra Utdanningsdirektoratet ønsket rektorene velkommen tilbake til skolebenken.
Foto: Trond Hansen
Ny statlig trend
Rektorskolen markerer starten på en nysatsning fra staten om å gi nyansatte rektorer et bedre utgangspunkt for å løse sine arbeidsoppgaver i en ofte veldig utfordrende jobb.
- Det ble signalisert i Stortingsmelding 31 ("Kvalitet i skolen") at man på nasjonalt nivå ville bidra til at rektorene fikk en enhetlig utdanning. Dette er en ny trend. Staten skal ikke bare styre og instruere, men støtte. Tidligere har dette vært kommunene og fylkeskommunenes eget ansvar, og rektorer har fått lite, ingen eller dårlig utdanning, forteller Anne-Ma Grønlie i Utdanningsdirektoratet til Paraplyen.
AFF var en av ni søkerinstitusjoner som ønsker å få status som rektorskole. Kun fire ble vurdert som gode nok til å slippe gjennom nåløyet.
- Vi lyste ut i fjor og fikk ni søknader. For en gangs skyld har vi klare føringer om at de som søker må samarbeide med andre, for dette er så komplekst at man må samarbeide. Og man må ha med institusjoner utenfor skoleverket, og her kommer AFF og NHH inn, fortsetter Grønlie.
Alle kursdeltagerne måtte presentere sine skoler i plakatform. Thora Stendal fra Slåtthaug videregående skole ser frem til å ta fatt på lederutdanningen.
Foto: Trond Hansen
Utfordrende jobb
Thora Stendal fra Slåtthaug videregående skole i Bergen er en av dem som har blitt plukket ut. Hun gleder seg til å ta fatt på programmet.
- Jeg synes jeg er kjempeheldig som får lov til å være med. Jeg har høye forventninger, og gruer meg litt. Men egentlig er det bare glede. Jeg føler meg kjempeprivilegert, sier hun, som selv er avdelingsleder med ansvar for 20 lærere + vikarer på en stor skole.
- Jeg søkte meg til jobben fra å være lærer og ser hvilken utfordring det har vært. Skal du søke jobb som rektor eller assisterende rektor må du ha noe faglig relevant bakgrunn. Sånn som skolen er så er det mye ad hoc-løsninger og ting blir kastet på oss og nye ting kommer hele tiden. Det er utfordrende.
Arne Kjøde i AFF er programleder for rektorskolen.
Foto: Trond Hansen
Tilbyr noe annerledes
Arne Kjøde fra AFF er sammen med Tore Hillestad faglige programledere for rektorskolen. Han forteller at programmet er helt nytt, men at det ligner på det interne bedriftsprogrammet AFF kjørte hos Rikshospitalet tidligere.
- Vi ble valgt ut fordi vi er annerledes. Alle de andre rektorskolene har lærerutdanning, mens vi har vår kompetanse på lederutvikling, sier Kjøde.
De andre rektorskolene holdes på UiO, UiB og BI i Oslo. Programmet varer i halvannet år, og gir deltagerne 30 studiepoeng etter avlagt eksamen og gruppeoppgave. AFF og NHH har kontrakt på rektorskole i fem år fremover.
Tore Hillestad fra Institutt for strategi og ledelse holdt den innledende forelesningen for det første kullet på rektorskolen.
Foto: Trond Hansen
|