Publikasjonsbonuser til Trond E. Olsen og Rina Ray

Trond E. Olsen og Rina Ray (Arkivfoto)

Trond E. Olsen og Rina Ray ved Institutt for foretaksøkonomi er tildelt publikasjonsbonuser for artikler i henholdsvis American Economic Review og Journal of Financial and Quantitative Analysis.

15.12.2009 - Hallvard Lyssand


Professor Trond E. Olsen
Professor Trond E. Olsen.

Professor Trond E. Olsen får publikasjonsbonus for artikkelen "Endogenous Verifiability and Relational Contracting." Artikkelen er forfattet sammen med professor Ola Kvaløy ved Universitet i Stavanger, og publisert i American Economic Review vol. 99, no. 5.

Olsen og Kvaløy analyserer sammenhengen mellom formelle, juridisk bindende kontrakter og uformelle kontrakter, også kalt relasjonskontrakter.

I motsetning til formelle kontrakter håndheves ikke relasjonskontrakter av rettssystemet. Det er tilliten, eller ønsket om å bevare en god relasjon mellom partene som danner grunnlaget for kontrakten.

Olsen og Kvaløy undersøkte om det faktisk er slik at jo mer tillit i en relasjon, jo høyere kvalitet på tjenestene som skal leveres. Konklusjonen er at dette ikke nødvendigvis er tilfelle.

- Konsekvensen kan for eksempel bli at den ene parten tar ut gevinsten som ligger i tillitsforholdet ved å spare penger på å lage juridisk mindre vanntette kontrakter. Da kan du ende opp med dårligere kvalitet på tjenesten du kjøper, sa Trond E. Olsen til NHH Bulletin tidligere i år.

Last ned NHH Bulletin nr. 1, 2009 og les mer på side 30-31


Rina Ray (arkivfoto)
Rina Ray.

Om media og IT-boblen

Rina Ray ved Institutt for foretaksøkonomi får publikasjonsbonus for artikkelen "The Role of the Media in the Internet IPO Bubble," som hun skrev sammen med Utpal Bhattacharya, Neal Galpin og Xiaoyun Yu, og fikk publisert i Journal of Financial and Quantitative Analysis vol. 44, no. 3.

Forfatterne har undersøkt om media bidro til å bygge opp IT-boblen som vokste frem på slutten av 1990-tallet og sprakk i år 2000.

Blant andre Yale-professor Robert Shiller har hevdet at massiv mediedekning av de nye internettselskapene var en viktig faktor som bidrog til at IT-boblen ble så stor som den ble.

Rina Ray og kollegene analyserte alle nyheter som omtalte 458 nye, børsnoterte internett-selskaper mellom januar 1996 og desember 2000.

De gikk gjennom 171 488 nyhetsartikler og klassifiserte dem som artikler med enten positive, negative eller nøytrale uttalelser.

Analysen konkluderer med at den massive medieomtalen i liten grad påvirket aksjeprisene, og at det ikke er holdepunkter for at media spilte noen hovedrolle verken i oppblåsingen eller punkteringen av boblen.

Les mer i sak fra NHH Bulletin nr. 1, 2009



Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive