Tre finaler på fem forsøk
Til tross for lite erfaring på feltet hevder NHH-studenter seg godt i internasjonale case-konkurranser. Under ledelse av Mark Pasquine og Eric Lofquist har tredjeårs bachelor-studenter tatt seg til finalen i tre av fem forsøk - sist i en konkurranse ved University of Washington.
30.04.2009 - Hallvard Lyssand
Doktorgradsstipendiat Mark Pasquine ved Institutt for strategi og ledelse har de siste tre årene plukket ut og trent lag - hovedsakelig av tredjeårs bachelor-studenter fra kurset Strategi og ledelse - til deltagelse i internasjonale case-konkurranser arrangert av ulike utdanningsinstitusjoner.
I år har også førsteamanuensis Eric Lofquist deltatt i utvelgelse og trening av lagene.
Og til tross for at de har mindre erfaring med case-løsing fra undervisningen en mange av konkurrentene hevder NHH-studentene seg godt i konkurransene.
Lagene har tatt seg til finalen i tre av de fem konkurransene de har deltatt i.
Global konkurranse
Nylig deltok studentene Jarl Thomas Sveen, Karianne Aasheim Juul, Karina Kolden og Svein Ove Flem Langeland i konkurransen Global Business Case Competition i regi av Foster School of Business ved University of Washington i Seattle.
I tillegg var NHH-studenten Henriette Schiager, som er utvekslingsstudent ved University of Washington, med på et internasjonalt lag.
De andre deltakerlagene kom fra diverse skoler i USA, Brasil og Canada, samt institusjoner i Thailand, Singapore, Australia, Spania og Polen.
Cruise-kontroll
Oppgaven dreide seg om cruise-rederiet Holland America Line - et selskap i en bransje som definitivt er i hardt vær om dagen.
Lagene fikk 48 timer til å analysere fremtidsutsikter og markedsutvikling, og å utarbeide en strategi for selskapet.
- Oppgaven var stor, men realistisk, sier Mark Pasquine.
- En av dommerne kom fra toppledelsen i Boeing, og han fortalte at han hadde opplevd å måtte ta beslutninger i svært store spørsmål på like kort tid.
her er NHH-studentene som deltok under Global Case Competition samlet. Fra venstre: Jarl Thomas Sveen, Karianne Aasheim Juul, Svein Ove Flem Langeland, Henriette Schiager og Karina Kolden.
Foto: Privat
Sorgløst i Seattle
I den innledende runden ble lagene delt i grupper som konkurrerte innbyrdes. Vinneren i hver gruppe gikk til finalen. Der skulle en presentere samme case-løsning, men man måtte regne med å få andre spørsmål fra dommerpanelet
Både det rene NHH-laget og det internasjonale laget var blant de fire som gikk videre, men de kom seg ikke helt til topps.
Finalevinnerne kom fra Universidad de Navarra i Pamplona i Spania.
Det siste finalelaget kom forøvrig fra prestisjetunge Wharton School of Business ved University of Pennsylvania.
- Trenger presentasjonstrening
Til tross for at det ikke ble seier er Mark Pasquine svært fornøyd med NHH-studentenes innsats.
- Løsningene våre studenter kommer frem til er blant de aller beste. Det har vi sett og fått bekreftet i flere av konkurransene vi har deltatt i. Men i disse konkurransene teller presentasjonen av løsningen svært mye, og der har vi litt å lære, sier Pasquine.
- Det betyr ikke at våre studenter er dårlige. Men en del av konkurrentene er så gode at de nesten er på nivå med erfarne konsulenter, legger han til.
Forklaringen tror han er relativt enkel. Studenter fra andre skoler har langt mer erfaring med case-løsning og presentasjon som del av undervisningen.
Basert på erfaringene så langt er Pasquine likevel ikke i tvil om at NHH-studenter kan gå helt til topps med litt mer trening.
- Våre studenter har de teoretiske og analytiske kunnskapene, men må lære case-løsning og presentasjonsteknikk fra "scratch" på relativt kort tid. Likevel hevder de seg godt. Vi har deltatt i internasjonale konkurranser ved akademiske intsitusjoner fem ganger de siste tre årene, og i de tre siste har lagene kommet til finalen, påpeker han.
God branding, gode opplevelser
Av økonomiske årsaker har det ikke vært mulig å sende deltakere til mer en to internasjonal konkurranser årlig, og en har måttet takke nei til flere invitasjoner.
Pasquine mener at likevel at interessen for case-undervisning og konkurranser er stigende blant både fagstab og studenter på NHH.
- Vi har begynt å få litt vind i seilene nå. Første gang vi skulle stille lag måtte vi vende oss til studenter og be dem om å bli med. Når vi skulle plukke ut lag til årets konkurranser i Stockholm og Seattle fikk vi 25 søknader til åtte plasser.
- Studentene får høre fra de som har deltatt at slike konkurranser er lærerikt og gir en helt annen erfaring enn de er vant med, og at det i tillegg er gøy og sosialt. Dermed stiger interessen, sier Pasquine.
- For NHHs del er det også god "branding" når studentene herfra gjør det bra i konkurranse med en rekke prestisjeinstitusjoner, slutter han.
Mark Pasquine (t.v.) og studentene kunne feire etter å ha kommet til finale i den internasjonale case-konkurransen ved Washington University.
Foto: Privat
|