Disputas: Merkepersonlighet
Natalia Mæhle disputerer for doktorgraden ved NHH fredag 12. desember med avhandlingen "In Search of the Sources of Brand Personality".
09.12.2008 - Red.
Avhandlingen studerer hvordan forbrukere oppfatter merkepersonlighet og hvordan merkepersonlighet kan bli skapt. Merkepersonlighet defineres som et sett av menneskelige egenskaper assosiert med et merke. Selv om merkepersonlighet lenge har vært et populært tema i forskning innen konsumentatferd, har bare få eksisterende studier sett på hvordan man kan bygge merkepersonlighet.
I sine studier bruker Mæhle både kvalitative og kvantitative data til å vise hvordan forbrukere former sine oppfatninger av merkepersonlighet. Som et resultat identifiserer Mæhle forskjellige kilder av merkepersonlighet. Disse kildene kan bli fordelt i tre hovedgrupper: bedriftsbaserte kilder, konsumentbaserte kilder og symbolske kilder. Bedriftsbaserte kilder omfatter kilder som ansatte i bedriften, direktør i bedriften, produkt egenskaper og produkt kategori. Konsumentbaserte kilder består av konsumentens erfaring med produktet, rykter og on-line forumer. De symbolske kildene representeres blant annet av merkenavn, merkelogo, reklamestil og kjendiser brukt i reklame.
Etter å ha identifisert forskjellige kilder av merkepersonlighet utarbeidet Mæhle strategier for å bygge merkepersonlighet. Resultatene viser at kilder som skal brukes for å opprette merkepersonlighet varierer avhengig av hvilken dimensjon vi vil forsterke. Et viktig bidrag av avhandlingen er derfor er at Mæhle presenterer et rammeverk som kan benyttes for å velge strategier for bygging av merkepersonlighet.
Mæhle har Masterutdannelse i økonomi fra Ural State University i Russland, og Master i International Business fra NHH. Hun har vært ansatt som stipendiat ved NHH 2004-2008, og jobber for tiden som Marketing Controller hos FotoKnudsen AS.
Doktorinvitasjon:
PRØVEFORELESING OG DISPUTAS FOR DOKTORGRADEN
Natalia Mæhle skal fredag 12.desember holde prøveforelesning og disputere for doktorgraden ved Norges Handelshøyskole.
Tema for prøveforelesningen:
The Effect of Brand Personality on Brand Preference and Brand Usage.
Tid for prøveforelesningen:
11.15 - 12.00 i Karl Borchs Auditorium
Tittel på avhandlingen: "In Search of the Sources of Brand Personality."
Tid for disputas:
13.15 i Karl Borchs auditorium NHH
Medlemmer i bedømmelseskomiteen: Associate Professor Tiffany Barnett White
Professor Torvald Øgaard, University of Stavanger
Associate Professor Helge Thorbjørnsen, NHH
Hovedveileder: Professor Magne Supphellen, NHH
Prøveførelesningen og disputasen er åpen for alle interesserte tilhørere. Avhandlingen er tilgjengelig ved å kontakte presse@nhh.no.
|