Forvirret av norske ledere
- Norske ledere i utlandet holder en lav profil og skaper forvirring. Ansatte i utenlandske selskaper forstår ikke hva norske leder egentlig vil. Det sa administrerende direktør i AFF, Atle Jordahl, på et møte med Bergen Næringsråd forrige uke.
02.10.2007 - Kristian T. Marthinsen
Atle Jordahl, administrerende direktør i AFF, har funnet ut at norske ledere oppfattes som prosessorienterte og uhøflige.
I følge Jordahl har over 60 prosent av norske arbeidstakere deler av sin arbeidsplass i utlandet. Flere og flere norske ledere må også forholde seg til bedriftskulturer utenfor landets grenser.
Mer prosess enn oppgave
Basert på samtaler med ansatte i norske bedrifter i utlandet har AFF blant annet funnet ut at norske ledere involverer for mye og lager for mange møter og for lange prosesser.
- Norske ledere oppfattes som veldig prosessorienterte, heller enn oppgaveorienterte. Dette skaper forvirring rundt beslutninger. Vi har lurt på hvorfor norske ledere ikke sier eksplisitt hva de mener, fortalte Jordahl til forsamlingen.
Forskerne i AFF mener de har funnet grunnen:
- Når vi sier hva vi mener, sier vi også at én vant, mens en annen tapte. Det kan ikke nordmenn fordra, så det pakker vi inn.
AFF har også funnet ut at:
- Nordmenn er blind for kontekst. Vi mener vi er joviale, trivelige og rett på sak. Dette blir oppfattet som uhøflig.
- Mens andre land blir likere og likere, blir Norge enda mer ulikt.
- I utlandet er ikke alltid medarbeiderne villig til å dele informasjon og kunnskap.
Skal finne ut mer
Da Atle Jordahl nærmet seg slutten av foredraget sitt fikk han et spørsmål fra salen. En ivrig lytter, som for øvrig hadde vært deltaker på AFFs lederkus, lurte på hvorfor AFF fremdeles lærer bort tradisjonell norsk ledelse.
- Jeg tror norsk lederstil har mye å tilføre. Men vi skal sørge for at flere av disse momentene blir pakket inn i undervisningspakken, lovet Jordahl.
AFF skal nå i gang med et forskningsprosjekt om kunnskapsoverføring. Hele 12 millioner kroner skal brukes til å se nærmere på oppkjøp i utlandet, konflikter dette kan skape og hvordan norske selskaper kan bygge opp sosial kapital og få til integrering.
Les mer om dette i Paraplyen onsdag 3. oktober.
|