Anbefaler NHH-studier
Studentene ved Norges Handelshøyskole anbefaler gjerne skolen til andre, og dersom de kunne velge på nytt, hadde nåværende studenter nok en gang valgt å studere ved NHH. Det kommer frem av en fersk masteroppgave fra NHH.
02.08.2007 - Kristian T. Marthinsen
I masteroppgaven måler Iselin Stadsnes Emblem og Beate Kristin Daleng Høydalsvik NHH-studentenes tilfredshet og lojalitet.
Resultatene viser tydelig at studentene er både tilfredse og lojale.
Godt renommé
De tre viktigste årsakene til lojalitet er i følge oppgaven til Emblem og Høydalsvik studentenes tilfredshet, skolens renommé og hvordan skolens renommé samsvarer med studentenes egen identitet.
NHH-rektor, Jan I. Haaland, mener dette speiler studentenes nære og gode forhold til skolen. Til Paraplyen sier han at NHH har et omdømme som det er viktig å ta godt vare på.
Både rektor og forfatterne av masteroppgaven legger også vekt på det gode studentmiljøet ved NHH. Analysene i masteroppgaven viser at den faglige tyngden og mangfoldet av studentaktiviteter har mye å si for studentenes trivsel og lojalitet.
Rektor Jan I. Haaland tror likevel at det er den høye faglige kvaliteten som er kjernen, og han får støtte fra de tidligere studentenes masteroppgave.
"Studentene er generelt meget fornøyd med den faglige kvaliteten på foreleserne, og dette er helt klart et område som det er viktig for NHH å jobbe kontinuerlig med… Kurstilbudet ved NHH er også noe som studentene er meget fornøyd med. NHH har et godt kurstilbud med mange spennende valgfag."
Masterstudentene er mest fornøyde I følge oppgaven til Emblem og Høydalsvik er NHHs mest lojale studenter de som har fullført en bachelorgrad ved en annen utdanningsinstitusjon før de begynner på en mastergrad ved NHH.
Det virker kanskje rart at studenter som kommer fra andre høyskoler er mer fornøyde enn de som allerede har studert her i tre år, men Iselin Stadsnes Emblem, som tok sin bachelorgrad i Ålesund, kjenner seg godt igjen i tallene.
- Mange eksterne masterstudenter kommer kanskje fra mindre høyskoler der de ikke har et like bredt og variert tilbud både faglig og når det gjelder mulighet til å engasjere seg i studentforeningen. Vi har dermed kanskje ikke så veldig høye forventninger til våre studier ved NHH. Når forventningene våre blir overgått, blir vi veldig tilfreds, forteller hun.
- Dette er studenter som har erfaringer fra andre studiesteder. De ser kanskje flere av våre kvaliteter, noe som må bety at vi skiller oss ut på et positivt vis, sier Haaland.
For NHH er det viktig å ha studenter som er lojale mot høyskolen.
- Lojale studenter snakker ofte positivt om skolen, noe som er gratis markedsføring for NHH. I tillegg blir det stadig mer konkurranse mellom utdanningsinstitusjonene, og tilfredse studenter er lojale mot skolen og fullfører ofte hele utdannelsen sin her, sier Emblem som nylig har begynt å arbeide som revisor for Ernst & Young i Bergen. - I denne jobben kan det hende jeg trenger å ta utdannelse i høyere revisorstudium, og da kommer jeg definitivt tilbake til NHH, sier en tilfreds og lojal NHH-kandidat.
|
|
|