Studentene vil ha praktiske oppgaver

Nylig deltok fire NHH-studenter på "Scotiabank Case Competition" ved Richard Ivey School of Busniess i Canada. De fikk ros for godt humør, men ris for å være for teoretiske. - Vi må lære å tenke mer praktisk, ikke bare teoretisk, sier de. Diskutér saken i Paraplyen

24.04.2007 - Kristian T. Marthinsen


NHH-studentene som deltok i case-konkurransen i Canada er fra venstre: Nancy Cavanaugh, Katarzyna Gierelo, Andreas Friis og Ellen Fjeld.

De fire studentene er enige i at flere praktiske oppgaver i tillegg til den teoretiske kunnskapen hadde vært nyttig, både for studentene og for høyskolen.

- NHH skulle vært mer fokusert på næringslivets hverdag, sier Andreas Friis som også er studentrepresentant i NHHs styre. Han får støtte av lagmedlem Gierelo.

- NHH bør være mye mer målrettet i undervisningen, spesielt dersom de ønsker å nå målet om å være internasjonalt ledende, sier hun til Paraplyen.

Løser reelle oppgaver
I Canada deltok 12 lag fra 12 forskjellige land i case-konkurransen. Der skulle de se nærmere på inngangsstrategier for den indiske traktorprodusenten M&M i det kinesiske markedet.

M&M er en eksiterende bedrift som hadde mål om å bli den største leverandøren av traktorer til det kinesiske markedet. Vinnerlaget fra Hong Kong mente på den andre siden at det var urealistisk, og at de burde satse på å bli den 3. største.

Det var opp til hvert lag å tolke oppgaven. På den måten fikk én oppgave mange forskjellige svar. De norske studentene fikk høre at de tolket den for vidt og at de var for teoretiske i sin besvarelse.

Implementering og gjennomføring
NHH-studentene forteller at vinnerlaget fra Hong Kong klarte å svare på utrolig detaljerte praktiske spørsmål under den muntlige gjennomgangen.

- Her på NHH er det teori, ikke praksis som gjelder, derfor gjorde ikke vi det så bra, sier Cavanaugh.

- Implementering og gjennomføring, altså hva du vil gjøre, hvem som skal gjøre hva og tidsaspektet er ofte viktigere enn strategi, fortalte de oss, supplerer Friis.

Med seg på turen hadde studentene gode veiledere i Eric Lofquist og Mark Pasquine. De har begge oppholdt seg i USA, og oppfordret studentene til å være mer praktiske. NHH-studentene syntes på sin side det var vanskelig siden de kommer fra en høyskole som har et sterkt fokus på teori.


Mottoet til Richard Ivey School of Busniess er "Work hard - Play hard". - Vi vant Play-kategorien, Sier Ellen Fjeld (t.h), og forteller at studentene ikke fikk lov til å snakke fag om ettermiddagene.

Pris for beste humør
NHH-laget fikk også kritikk for å være for uformelle. Men det var ikke bare negativt. De ble nemlig tildelt "Best spirit award".

Selv om de på mange måter passet bra sammen, ser NHH-laget at den akademiske kompetansen ble for lik. De kunne blant annet hatt stor nytte av å ha med en person som var dyktig på finans, sier de. I tillegg kunne de godt tenke seg mer kunnskap og erfaring med presentasjon.

Da juryen og de andre deltakerne fikk høre at det var første gang NHH var med i konkurransen, fikk de likevel litt skryt. Mange av de andre skolene som deltok har vært gjengangere flere år tidligere. Deltakerne fra Norge synes også at NHH bør delta neste år.

- Det var utrolig bra. Det var et veldig flott opplegg som var godt arrangert, sier Fjeld.

- Og så gir det et godt inntrykk av NHH at vi er blant de 12 deltakende skolene, sier Friis.



Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive