Publikasjonsbonus: Strategisk budgivning og underprising i auksjoner av verdipapir
Kjell G. Nyborg har fått NHHs publikasjonsbonus for en artikkel om strategisk atferd og underprising i auksjoner av verdipapir.
15.11.2005 - Lene Eltvik og Stig Nøra
I følge auksjonsteori er prisen en selger kan forvente å oppnå, avhengig av hvilket format han velger. I finansmarkedene er det særlig to format som er vanlig: "uniform" (en-pris) og "discriminatory" (fler-pris) auksjoner.
I den første typen betaler alle vinnere den samme prisen (hvor etterspørsel, ifølge budene som blir gitt, er lik tilbud), og i den andre typen betaler vinnere prisen de bød.
Utvikler en ny metode
- Artikkelen bidrar til debatten rundt hvilket auksjonsformat som gir høyest inntekt (lavest underprising) ved å teste den ledende teorien om "en-pris"-auksjoner, sier Kjell G. Nyborg, professor ved Institutt for foretaksøkonomi.
Ifølge teorien, kan budgivere i "en-pris"-auksjoner ha markedsmakt. Nyborg og hans medforfattere viser at dette skal gi partikulære utslag i individuelle budgiveres bud, og de utvikler så en ny metode for å teste teorien.
- Vi implementerer metoden på et datasett av finske statsobligasjonsauksjoner, men finner ikke aksept for markedsmakt-teorien, sier han.
Budgivernes oppførsel
Forskerne spør hva det da er som avgjør budgivernes oppførsel og dermed resultatene av auksjonene.
- Vår analyse tyder på at det viktigste elementet er usikkerheten rundt verdien av obligasjonene i annenhåndsmarkedet, og redselen blant budgivere for å betale for mye (winner's curse).
- Dette taler for "en-pris"-auksjoner fordi faren for å overbetale i slike auksjoner er mindre enn i "fler-pris"-auksjoner. Dermed blir budgivningen mer aggressiv, og selger får høyere inntekt, sier han.
Artikkelen er skrevet sammen med Matti Kelhoharju og Kristian Rydqvist. Den har fått tittelen Strategic Behaviour and Underpricing in Uniform Price Auctions: Evidence from Finnish Treasury Auctions og ble publisert i Journal of Finance, Vol. LX. NO. 4, august 2005.
|