- Mer penger ingen garanti for god skole

Uttalelsen kommer fra professor Eric Hanushek ved Stanford University. Han var den første foredragsholderen under SNFs jubileumskonferanse: " Hva kan vi gjøre med skolen - økonomiske perspektiver på skolesystem og utdanning" som foregår på NHH i dag.

23.11.2001 - Torunn G. Saunes


Administrerende direktør i Stiftelsen for samfunns- og næringslivsforskning, SNF, Per Heum åpnet konferansen. Første post på programmet for dagen var den sentrale forskeren innen utdanningsøkonomi professor Eric Hanushek ved Stanford University. Hans forskningsfokus er rettet mot hva som skaper en god skole. Statistikker viser at siden 1960 har ressursene som blir brukt i skolen i USA blitt tredoblet. Da skulle man tro at resultatene fra elvene også skulle øke tilsvarende, men det er ikke tilfellet. Resultater fra Hanusheks forskning viser at mer ressurser alene ikke gir bedre skoler. I skolen er det lærerne selv som påvirker mest når det gjelder elevenes resultater, men også forhold som elevens familie og livssituasjon spiller inn.

-Noen lærere er rett og slett bedre enn andre, og deres utdanning, erfaring, alder og kjønn spiller en mindre rolle enn det mange tenker. Videre forteller han at å gi lærerne lønn etter resultater ikke er nok. Skoleresultater bør offentliggjøres, slik at foreldre får innblikk i hvilke lærere og skoler som er gode og hvilke som ikke holder mål.

Utover dagen kommer flere innslag fra forskere og økonomer, både fra nyere norsk forskning på utdanningsspørsmål og skolesystem og engelske forskningsresultater. Forskningssjef i Statistisk sentralbyrå Torbjørn Hægeland tar opp problemstillinger knyttet kvaliteten i norsk skole, og hvorvidt der er skjedd et kvalitetsfall. Professor Kjell Gunnar Salvanes ved Institutt for samfunnsøkonomi, NHH, trekker frem erfaringer ved enhetsskolen og eliteskolen. Førsteamanuensis og samfunnsøkonom Lars-Erik Borge ved NTNU holder innlegg om finansiering og konkurranse i utdanningssektoren. Konferansen avsluttes ved Simon Burgess, arbeidsmarkedsøkonom og professor fra Bristol University, som på oppdrag fra engelske myndigheter analyserer hvilke effekter innføring av insentivlønnsystemer for lærere har hatt i den engelske grunnskolen.

Se tidligere omtaler av konferansen i Paraplyen:
http://paraplyen.nhh.no/cgi-bin/paraplyen/imaker?id=12219 og http://paraplyen.nhh.no/cgi-bin/paraplyen/imaker?id=12240.

Professor Eric Hanushek ved Stanford University sine forskningsresultater fra USA viser at mer ressurser til skolen alene ikke er nok til å få bedre kvalitet i skolen.

Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive