Professorer på skolebenken

Vitenskapelig ansatte ved NHH skal bli bedre pedagoger. Psykologiprofessor Arild Raaheim (bildet) holder pedagogisk skolering for vitenskapelig ansatte 15. til 16. november. Kurset fokuserer på sammenhengen mellom studieplan, undervisning og eksamensform.

08.10.2007 - Per Bjarte Ulvedal Nes


- Det er viktig at det er god sammenheng mellom læringsmål, hva som foregår i undervisningen og hvordan studentene skal evalueres, sier Raaheim som er leder av program for universitetspedagogikk ved Universitetet i Bergen, samt professor II ved NHH.

Forbedringspotensial
Psykologiprofessoren mener kurset passer for alle vitenskapelig ansatte. Både erfarne professorer og yngre forskere kan nytte godt av kurset.
- Vi vil ha så mange som mulig. Skulle det bli for mange påmeldte setter vi opp et nytt kurs.

Raaheim har et godt inntrykk av de faglig ansatte ved NHH.
- Mitt inntrykk er at foreleserne ved NHH er genuint opptatt av å gjøre undervisningen best mulig. Men alle kan ha god bruk for tilbakemelding, sier han.

For å følge opp kurset ønsker Raaheim å delta i kursdeltakernes undervisning i etterkant. Slik kan han komme med tilbakemelding og konkrete råd.

Alternative eksamensformer
Etter kvalitetsreformen har det blitt økt fokus på alternative eksamensformer.

I følge Raaheim finnes det andre måter å evaluere studenter på enn skriftlig skoleeksamen.

- NHH har et rykte for å være tradisjonell i forelesningsformen og eksamensformen. Vi skal se nærmere på hva som kjennertegner god pedagogikk innenfor ulike fagområder, med særlig vekt på deltakernes fag, sier Raaheim.


-------------------


Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive