Skaper debatt med lærerforskning

Professorene Kjell Gunnar Salvanes og Jarle Møen og stipendiat Helge Thorsen har gått ut med resultatene fra et forskningsprosjekt om seleksjon og allokering av arbeidskraft til læreryrket. Hovedfunnene er oppsiktsvekkende, og blant enkelte også kontroversielle.

14.10.2011 - Espen Bolghaug


Det er professor Salvanes som har frontet prosjektet så langt, og 13. oktober fikk forskergruppen førstesiden i Aftenposten. Saken kan du lese her.

- Vi har sammenlignet lærere født i 1930 frem til lærere født i 1980. Og vi er overrasket over hvor stor nedgangen i kunnskapsnivå har vært, sier Salvanes i en kommentar til Aftenposten.

Talentene rømmer læreryrket

Hovedoppslaget i den riksdekkende avisen kom samme dag som Kjell Gunnar Salvanes presenteret forskningen på NHH sin Høstkonferanse i Oslo. Da hadde saken allerede fått tilstrekkelig oppmerksomhet til at Utdanningsforbundet tok turen for å høre mer på hva Salvanes hadde å si.

Hovedfunnene fra forskningen til NHH-forskerne forteller at færre og færre talentfulle personer velger læreryrket, og at mange av de best skodde forlater yrket når muligheten byr seg.

Ved å bruke data fra sesjoner i forsvaret, har Salvanes, Møen og Thorsen kunne sammenlikne resultanen fra IQ tester fra de som valgte å bli lærer på 50-tallet, opp til de som velger lærergjerningen i dag. Og tallenes tale er klar: IQ-nivået er nedadgående, og dette bekymrer forskerne.

- Det er tegn på det ikke står bra til i norsk skole, sa Salvanes under Høstkonferansen.

På høstkonferansen gikk professoren langt i å antyde i at løsningen på problemet kan være å øke lærerlønningene.

- Det er trolig ikke bare lønn som er avgjørende for at læreryrkets status er fallende, men lønnen er kanskje et enkelt virkemiddel for å trekke til seg talentene.

Utdanningsforbundet: - Ikke bekymret for kompetansenivået

Steffen Handal i Utdanningsforbundet er ikke nevneverdig bekymret for kompetansenivået blant norske lærere. Dette til tross for at det norske skolesystemet rangerer dårlig internasjonalt.
Foto: Utdanningsforbundet

Hos utdanningsforbundet er fokuset noe annet enn det er hos forskergruppen på NHH.

- Vi er ikke bekymret for lærernes kompetansenivå. Men vi er sterkt bekymret over yrkets statusfall og rekrutteringsproblemer. Dette sier Steffen Handal, sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet, i en pressemelding.

- Man må ha mange kvaliteter og ulike kompetanser for å bli en god lærer. God score på en IQ-test gjør deg nødvendigvis ikke til en god lærer, sier Handal.

Salvanes er enig i at IQ ikke er alt, men at kognitiv kapasitet må kunne ses på som en sentral egenskap ved det å være lærer.

- Vi ser på kognitive egenskaper og tror altså ikke at vi fanger alt som en god lærer er, men en vesentlig del, påpeker professoren.


Gode tilbakemeldinger

Kjell Gunnar Salvanes er en anerkjent forsker internasjonalt. Nå skaper han debatt i skole-Norge med oppsiktsvekkende funn.
Foto: Eivind Senneset

- Kjell Gunnar Salvanes er den type forsker en handelshøyskole drømmer om. Ikke bare publiserer han i de best tidsskriftene i verden, men han forsker også på ting som er meget relevant for samfunnet vårt, uttalte rektor ved NHH, Jan I. Haaland.

Salvanes har i mange år vært en internasjonal toppforsker og mottatt gode tilbakemeldinger for sin forskning. I høst ble han utnevnt til å være medredaktør i en av de desidert største og viktigste tidsskriftene innen økonomisk forskning, Economic Journal.

Les mer om Kjell Gunnar Salvanes og hans forskning her.

Her er en samling av noe av mediadekningen NHH-forskerne har fått på grunn av de oppsiktsvekkende resultatene:



Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive