CEMS-studenter presenterte prosjekter

CEMS businessprosjekter (Foto: Tor Aase Johannessen)

CEMS-studentene ved NHH avla mandag sin "eksamen" da de presenterte rapportene fra vårens businessprosjekter.

04.05.2011 - Tekst og foto: Tor Aase Johannessen


Ifølge CEMS'regler innebærer et business-prosjekt at man løser et reelt businessproblem for en bedriftspartner.

Dette behøver ikke nødvendigvis være en av NHHs to "Corporate Partners" - Statoil og Statkraft. Høyskolen har også anledning til å benytte bedrifter som "tilhører" de øvrige CEMS-institusjonene, og flere av disse er blant de 60 største bedriftene i Europa.

Årets prosjekter dreide seg blant annet om hvordan man kan øke kvinneandelen i konsulentfirmaer - og ikke minst - hvordan man kan bidra til at de når lederposisjoner raskt. Oppdraget kom fra PwC, og er ifølge Idun Storm - tidligere NHH- og CEMS-student, nå på vei oppover karrierestigen i konsulentselskapet - et reelt "businessproblem."

Videre ønsket Statoil å få innblikk i hvordan deres konkurrenter bygger opp sine "Business Intelligence"-enheter, noe som krevde stor diskresjon hos studentene som jobbet med dette.

Accenture - som NHH har et svært godt samarbeid med i mange CEMS-sammenhenger - ønsket å vite hvordan norsk næringsliv bruker sosiale medier. Hovedkonklusjonen var at de fleste norske bedriftene fremdeles er i en tidlig fase når det gjelder bruken av disse kanalene.

CEMS Block-seminar i august i år blir for øvrig viet til å belyse bruken - og misbruket - av sosiale medier.

CEMS businessprosjekt 2011 (Foto: Tor Aase Johannessen)
Gruppen som jobbet med PwC og problemstillingen om hvordan man kan få flere kvinner inn i konsulentfirmaer og beholde dem. Fra venstre: Carlos Gonzalez Hernandez, Una Babic, Aditya Kothari, Sara Sinigallia og Oleksandra Borzenko.
CEMS Businessprosjekt 2011 (Foto: Tor Aase Johannessen)
Gruppen som jobbet med Statoil besto blant annet av (fra venstre) Bjørnar Slettvåg, Irina Beinarovica, Mehmet Ali Unlu og Kendra Puls. Navnene på resten av gruppen er Tomaz Mucha og Stefano Mazzarese.
CEMS Businessprojects (Foto: Tor Aase Johannessen)
Deler av gruppen som jobbet med Accenture om bruken av sosiale medier: Tobias Fehr, Jie Zhang, Arnaud Denoix. Navnene på resten av gruppen er Dwhan Parikh og Gonzalo de Arteaga.

Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive