Vær beredt!

Kriseberedskap (illustrasjon)

NHHs jubileumsår er i gang med alt det innebærer av aktiviteter. Det stiller ekstra krav til beredskap ved høyskolen. - Alle ansatte må være våkne og vite hva de skal gjøre dersom noe uønsket skjer, sier administrerende direktør Ole Hope. In English

10.01.2011 - Hallvard Lyssand


Aktiviteten ved NHH er høy, og for at ledelse og ansatte skal være best mulig rustet til å takle eventuelle hendelser, blir beredskapsrutinene ved høyskolen oppdatert jevnlig.

I og med feiringen av institusjonens 75årsjubileum i 2011 vil likevel aktiviteten bli ekstra høy, noe som også medfører behov for ekstraordinær beredskap.

- Ledelsesmessig har vi økt fokus på beredskap og går jevnlig systematisk gjennom hvilke kommende aktiviteter som krever økt aktsomhet, sier administrerende direktør Ole Hope.

- Når det gjelder NHH-relaterte aktiviteter som foregår utenfor skolens område, for eksempel studentarrangement, er det ledelsens ansvar å være oppdatert og forberedt på eventuelle hendelser. Men når det gjelder arrangement og aktiviteter som foregår her på NHH kreves det kjennskap til beredskapsrutiner og generelt skjerpet aktsomhet fra alle ansatte som er involvert i arrangementene, forsetter han, og legger til:

- Uavhengig av ansvar i forbindelse med konkrete aktiviteter må den enkelte ansatte sette seg inn i oppgaver og plikter, lære eksterne nødnummer og interne alarm- og vakttelefonnummer og vite hva som er nytt i beredskapsplanene. Vi ønsker helt enkelt at hver tilsatt skal vite hva de skal gjøre dersom det skjer noe.

Brosjyre, hjertestarter og telefon

Administrerende direktør Ole Hope (Foto: Kristian Helgesen)
Administrerende direktør Ole Hope.
Foto: Kristian Helgesen

I forbindelse med oppdatering av beredskapsplanene i vinter er det gjort endringer av både praktisk og mer teoretisk karakter.

Som en hjelp til både ansatte og gjester er det utformet en liten folder med opplysninger på norsk og engelsk om nødnummer, grunnleggende førstehjelp og opptreden ved brann. Denne vil bli tilgjengelig innen kort tid.

Oppdatert beredskapsinformasjon i auditorier og fellesarealer er også under utarbeidelse.

Alle ansatte kan nå forholde seg til to hovednumre: Ved å slå 55 95 98 88 vil du komme til NHHs vakttelefon som nå er nå betjent 24 timer i døgnet.

For teknisk hjelp til AV-utstyr i auditorier, adgangskontroll, teknisk avdeling og sentralbord kan 55 95 99 99 benyttes. Dette nummeret er betjent i kontortiden.

Videre er det kommet telefoner i mange av NHHs auditorier, to hjerterstartere vil plasserte ut, og det er planer om å tilby NHH-ansatte førstehjelpskurs.

For øvrig blir brannvesenet nå varslet direkte dersom høyskolens brannalarm går. Dette har ikke vært tilfellet tidligere.

- Vi har også innført et tredje beredskapsstadium kalt gult beredskapsnivå, opplyser Ole Hope.

Mens grønn beredskap er normal drift og rød beredskap blir innført når NHHs kriseberedskapsplan trer i kraft, ved for eksempel en storbrann, ligger gult beredskapsnivå midt i mellom.

- Gult nivå innebærer forventning om en aktsomhetsskjerpelse hos alle, og er aktuelt når vurderinger tilsier at det er økt risiko for liv og helse eller store skader på materielle verdier, miljø eventuelt også med konsekvenser for høyskolens renommé, sier Hope.

Han trekker fram den nylig avsluttede FIBE-konferansen og andre store arrangement ved NHH som eksempel på situasjoner der både ledelsen og alle involverte må være mer aktsomme enn normalt, og beredt til å ta affære.

Les mer om beredskap ved NHH på nhh.no



Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive