Executive med nytt program

Post- og teletilsynet

NHH Executive gjennomfører i disse dager et helt nytt bedriftsinternt program for Post- og teletilsynet.

21.02.2011 - Redaksjonen


Post- og teletilsynet (PT) henvendte seg til NHH med et behov for ytterligere teoretisk kompetanse. Resultatet ble et skreddersydd kurs i nettverksøkonomi med oppstart 2011. Første samling er allerede gjennomført.

- Våre ansatte jobber med kompliserte problemstillinger og PT treffer vedtak som potensielt griper dypt inn i flere kommersielle markeder. Vi må hele tiden sikre at våre folk har oppdatert praktisk og teoretisk kunnskap, og vi ønsker å skreddersy kompetansehevingen til det som er aktuelt for oss, sier Torstein Olsen, avdelingsdirektør i Post- og teletilsynet.

Det er professor Lars Sørgard ved Institutt for samfunnsøkonomi som er faglig ansvarlig for programmet.

- Vi har skreddersydd et pensum, satt sammen etter en dialog med dem om hvilke tema de er opptatt av. Forelesere er både fra NHH og Universitetet i Bergen. Vi tilbyr dem å få en formell kursgodkjennelse. For å få kursgodkjennelse må de som deltar fullføre en innleveringsoppgave og gjennomføre en skriftlig eksamen, sier han.

Bestått kurs belønnes med 7,5 studiepoeng. Målet med programmet er at medarbeiderne i PT får oppdatert og utvidet sitt teoretiske grunnlag, og øvd på anvendelse i realistiske scenarier for praktisk regulering, hentet fra tilsynets aktuelle saker.

- Vi har to samlinger hvor hver av dem består av to hele dager med undervisning, som skjer i PT sine lokaler i Lillesand. Det er i underkant av 20 personer som deltar fra PT, forklarer Lars Sørgard.

Post- og teletilsynet er kåret til ett av Europas beste teletilsyn, og alle deltakerne på kurset har masterutdanning i økonomi, juss eller ingeniørfag.

- PTs viktigste ressurs er vår kunnskap om regulering og vår forståelse av markedene, men dette er kunnskap som hele tiden må utvikles, slik at PT fortsatt skal være en attraktiv arbeidsplass og ledende innen europeisk ekomregulering, sier Torstein Olsen.

Kurset som NHH har skreddersydd for tilsynet, dreier seg særlig om å gjøre teorier anvendbare i praksis, og å analysere ulike løsninger og virkemidler opp mot hverandre. Den sammensatte "studentgruppen" gjør at både forelesere og studenter møter interessante utfordringer når optimale teorier ikke alltid lar seg anvende i praksis.

Kursinnhold:

• markedsdynamikk
• konkurranseanalyse
• auksjoner
• markedsavgrensing
• empirisk analyse
• nettverkseffekter
• konkurranseregler



Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive