Refleksjoner utover teorien

Knut Ims og Lars Jacob Tynes Pedersen fra NHH skrev et bidrag med utsyn fra økonomifaget da en bok om dannelse nylig ble gitt ut. I boken "Dannelse - Tenkning, modning, refleksjon" setter de fokus på etiske problemstillinger i økonomistudiet.

23.12.2011 - Espen Bolghaug


Lars Jacob Tynes Pedersen (til venstre) og Knut Ims ønsker å påvirke studenten til å tenke utover lærebøker og kalde tallberegninger.
Foto: Asle Haukaas

- Økonomi er et sentralt fagfelt i samfunnet, og en betydelig del av de virkelig store avgjørelsene blir tatt av personer med økonomi som fagfelt og utdannelse. Derfor er det ubehagelig å tenke på hvor liten plass etikk har i et så viktig fagfelt, mener Knut Ims.

Han er professor ved Institutt for strategi og ledelse ved Norges Handelshøyskole (NHH), og skjæringspunktet mellom økonomi og etikk er hans forsknings- og undervisningsområde. Sammen med NHH- kollega Lars Jacob Tynes Pedersen, som er postdoktor ved Institutt for regnskap og revisjon, har Ims skrevet kapittelet "Det som ikke har noen pris: Moralsk dannelse i et økonomisk univers" i boken.

Profesjon med makt

- Økonomer tar ofte beslutninger uten å møte de personene som skal leve med beslutningene. Derfor er det ekstra viktig at vi gir studentene evne til å tenke utover de rene tallverdiene, forklarer Ims.

- For tiden har økonomer svært mye makt i samfunnet, og vi må sørge for at studentene uteksamineres med forståelser for ulike verdier, ikke bare pengeverdier, sier Ims. Han mener det er en fare hvis studentene nærmest blir fanget i pensum, og ikke ser fagene i en større sammenheng.

- Studentene må få hodet opp fra pensumbøkene og tilegne seg dypere kunnskap om hva som faktisk ligger bak tallene de kalkulerer, sier Ims, før han fortsetter:

- Problemet er hvordan man skal stimulere til moralsk dannelse i økonomistudiet. Studenten ved NHH har et meget stort potensial. De er smarte, hardt arbeidende og absolutt i stand til å forholde seg til flere dimensjoner enn den rent teknisk/økonomiske med kalkulasjoner og regnskap i sentrum. Vi må bare legge til rette for slik læring.

Næringslivet

Postdoktor Lars Jacob Tynes Pedersen er ofte ute i bedriftene i forbindelse med ulike forskningsprosjekt, og mener etikk er noe næringslivet etterspør.
-Seriøse norske bedrifter ønsker studenter som kan reflektere utover de teoretiske rammene, slår han fast.

- Men brukes ikke ofte fokus på etikk i bedriftene som en markedsføringsstrategi?

- Det er en risikominimerende strategi for bedriftene, og det er helt klart blandede motiver for å satse på etikk i næringslivet. Men de som bruker det overfladisk, blir ofte straffet på lengre sikt, svarer han.

Pedagogikk

Pedersen og Knut Ims underviser begge i valgfrie kurs innen etikk på både master- og bachelornivå. Der bruker de pedagogiske grep som rollespill og casebasert undervisning.

- Å få mer moralsk dannelse inn i studieløpet kan relateres til den pedagogiske debatten vi har her på høyskolen. Når man for eksempel åpner opp for mer bruk av case vil det bli lettere å få med andre perspektiver enn den rent tekniske, mener Pedersen.

Postdoktoren mener det optimale hadde vært å inkorporere etikk og moralsk dannelse inn i alle kursene ved NHH, men at dette i praksis er vanskelig å få til.

- Det vil være veldig ressurskrevende å ha fagpersoner til å gjennomføre etikkundervisning i hvert enkelt fag. Derfor er det nok lettere å ha egne etikkfag enn å innarbeide etiske problemstillinger i hele studiet

- Men målet bør være at vi sikter mot å inkludere etikken gjennom hele studiet, avslutter Pedersen.



Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive