NHH og AFF blant verdens 40 beste - Tidenes resultat, sier rektor Jan I. Haaland

Norges Handelshøyskole (foto: Hallvard Lyssand)

Financial Times (FT) offentliggjorde mandag årets rangering av verdens beste etter- og videreutdanningsprogrammer. NHH og AFF i fellesskap ligger nå på 17. plass i Europa og på 40. plass i verden. Miljøet har styrket sin posisjon. NHH/AFFs åpne programmer har aldri vært rangert høyere.

14.05.2012 - Red.

- Dette er svært sterke resultater. Executive-utdanning er den mest konkurransepregede delen av vår virksomhet. Vi konkurrerer med verdens beste handelshøyskoler og klarer å hevde oss, sier NHH-rektor Jan I. Haaland.

I FT-rangeringen deltar NHH og AFF i fellesskap med AFFs Solstrandprogram, AFF Yngre Ledere og NHHs Corporate Finance.

I år feirer AFF 60-årsjubileum, og årets rangering viser at Solstrandprogrammet og AFF Yngre Ledere fortsatt tilfredsstiller høye internasjonale krav til slike åpne lederutviklingsprogrammer.

- Vi har hatt gode resultater på rangeringen de tre siste årene, men klarer likevel i å krype oppover. AFF harsatset mye på å forbedre programmene de siste årene, sier Mai Vik, administrerende direktør i AFF.

NHHs Corporate Finance-program er utviklet og ledet av professor Karin S. Thorburn fra NHH og professor B. Espen Eckbo fra Tuck School of Business, Dartmouth College.

- FT-rangeringen viser at NHH har et ekstremt profesjonelt studietilbud for finansmarkedet. Flaggskipet AFA-studiet, som Corporate Finance er en påbygning til, er utvilsomt det mest populære executive-studiet i Norge, med fire søkere pr. studieplass. Slik har det vært i nær 25 år, sier faglig ansvarlig for AFA-studiet, professor Thore Johnsen.

I rangeringen måler Financial Times kvaliteten på åpne, ikke-gradsgivende etter- og videreutdanningsprogrammer, basert på tilbakemeldinger fra deltakere og institusjonenes egenrapportering. NHH/AFF gjør det særlig bra på innhold, læringsutbytte og oppnådde mål.

Vinneren er IMD i Sveits, med Harvard Business School i USA på andreplass. NHH/AFF ble rangert som best i Norden foran både Aalto UniversityogStockholm School of Economics.

Financial Times har også rangert bedriftsinterne programmer. Her kommer NHH/AFF på 69. plass i verden. Dette gir NHH/AFF en 49. plass på samlerangeringen Financial Times Executive Education som inkluderer både åpne og bedriftsinterne programmer.

Les mer på Financial Times' nettsider http://rankings.ft.com/businessschoolrankings/rankings

Fakta: FT-rangeringer
Rangering Geografi Dekker Publisering
Executive Education - Open programmes Global Åpne deltidsprogrammer som ikke er gradsgivende Mai