100 jenter til NHH

Arkivfoto 2009

Norges Handelshøyskole (NHH) vil øke kvinneandelen på alle nivå. Fredag 19. mars åpnes dørene for 100 norske jenter som snart skal velge utdanning. Målet er å få dem til å velge økonomistudier på NHH.

12.03.2010 - Redaksjonen

Jentedagen på NHH ble innført med suksess i 2007. I år kommer 100 studiesøkende jenter fra hele landet til Bergen for å møte Victor Norman, Kjetil Bjorvatn og andre profilerte NHH-forskere.

- Ved å la de studiesøkende oppleve NHH, kan vi gi dem et bredere innblikk i hva økonomistudiet rommer. I år tar vi blant annet opp spørsmål som samfunnsøkonomiens rolle og forklaringskraft, utfordringer ved flernasjonale selskaper, papiravisenes utfordringer og etikkens rolle i økonomifaget. Vi tror vi gjennom dette programmet kan inspirere flere til å velge økonomiutdanning, sier prosjektleder Eivind Drange.

Ukerevy

Etter de faglige aktivitetene, inviteres jentene på revy, bankett og konsert.
- Vi har lagt Jentedagen til UKEN 10, da syder det av liv og aktiviteter på huset. Mer enn 900 studenter er engasjert i et av de største kulturarrangementene på Vestlandet.

Det kulturelle høydepunktet for jentene blir studentrevyen Amatør. Kvelden avsluttes med Thom Hell-konsert.

Turen til Bergen er et ledd i NHHs rekrutteringskampanje våren 2010 og blir spandert av NHH.

Fakta:
15. april er det søknadsfrist for høyere utdanning.
Mer enn 40 000 kvinnelige søkere skal velge studiested i løpet av våren.
NHH har ca 3000 studenter.
I 2009 var kvinneandelen på NHHs bachelorstudier på 43 prosent.
Les mer om Jentedagen på nhh.no/jenter

Til redaksjonen:
Jentene som får en gratis reise til NHH, har meldt sin interesse på vinterens utdanningsmesser eller via NHHs nettsider. Deltakerne kommer fra nærmere 40 norske kommuner og tettsteder: Oslo, Bærum, Asker, Frogn, Oppegård, Skedsmo, Moss, Lillehammer, Ringsaker, Raufoss, Lier, Mjøndalen, Ål, Kongsberg, Tønsberg, Nøtterøy, Sandefjord, Hønefoss, Skien, Stavanger, Sandnes; Ålgård, Klepp, Farsund, Moi, Kristiansand, Bergen, Dalsøyra, Ålesund, Måløy, Nordfjordeid, Lote, Trondheim, Melhus, Hommelvik, Levanger, Steinkjer, Svolvær, Harstad.

For mer informasjon og kontakt med deltakere på Jentedagen:
Prosjektleder Eivind Drange, eivind.drange@nhh.no, mobil 920 55 249
Mediekontakt Kristin Risvand Mo, kristin.mo@nhh.no, mobil 915 99 661