Ut av særstillingen
Gårsdagens CSI-konferanse "Tjenesteinnovasjon: Fra særstilling til omstilling" samlet NHH-forskere og næringslivstopper i en smekkfull aula hos Forskningsrådet.
29.10.2015 - Tekst: Sigrid Folkestad. Foto: Siv Dolmen
Norsk seier over Brasil i 1998. Det er dit vi skal. Ved hjelp av innovasjon og kunnskap om stadion-opplevelsen.
Historiske øyeblikk
Ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) har designleder og PhD-student Ted Matthews sammen med kolleger fingransket 'brukeropplevelsen' på og utenfor Ullevål.
- Fotballfans og andre publikummere skal oppleve noe unikt på stadion når de ser landskamper. Jeg husker selv en fotballkamp med Burnley i 1987. Det var den mest spennende sportsbegivenheten jeg har vært med på. Ikke fordi laget spilte så bra, men på grunn av den ekstraordinære opplevelsen.
Det er som da Norge slo Tyskland 2-0 i 1936, fortalte Matthews. Den eneste fotballkampen Hitler skal ha sett - og som han var sikker på å vinne. Det handler om kontekst.
Ted Matthews forsker på norsk landslagsfotball og innoverer publikumsopplevelsen.
Kartlagt vanene
I et samarbeid med fotballforbundet har AHO intervjuet fans og spillere for finne ut hvordan de opplever en landskamp på Ullevål, og hvilke behov de har.
Med minnet om de store fotballopplevelsene som bakgrunn og data fra studien som forteller om rutiner og ritualer, har de laget en ny historie, om dagens unge landslag.
- Today the team is a underdog, young lads fighting for their country, sa PhD-studenten som har bakgrunn fra antropologifaget. Erfaringene fra Ullevål-prosjektet har han tatt med inn i et liknende arbeid i DNB.
Kunder får støt i hjertet
Store øyeblikk for kunden - og for publikum på stadion. Kanskje det er som et støt i hjertet, som Tor Wallin Andreassen beskriver opplevelsen da du holdt din første iPhone i hånden. Han er professor ved NHH og leder forskningssenteret CSI (Center for Service Innovation).
CSI er NHHs satsing for å styrke tjenesteinnovasjon som forskningsområde og bidra til bedrifters innovasjonsevne. Gårsdagens konferanse ble også en svært viktig møteplass der en rekke av CSI-forskerne presenterte nye studier for mange av landets næringslivstopper fra samarbeidsbedriftene til CSI, som Telenor, Posten, DNB, Virke, Abelia og Coop.
NHH-professor Tor Wallin Andreassen.
En liten dose frykt
Mellom foredragene deltok mange fra næringslivet i paneldebatter. Er det frykt for fremtiden? spurte Øystein Ingdahl, kommunikasjonssjef i Virke.
- Jeg tror det handler om foryngelse. Vi må slippe unge folk til. Det må toppledere tåle, sa Svein Aaser, styreleder i Telenor og partner og styreleder i inFuture.
- Det handler om en solid dose frykt, der selskaper vil utfordres av nye aktører, men også en dose håp om at det vil gå bra, sa Håkon Haugli, administrerende direktør i Abelia, og kommenterte videre regjeringens nye gründerplan.
- I meldingen legger de vekt på de tre K-ene kapital, kompetanse og kultur. Men hva med den fjerde K-en? Vi må ha med kunden, sa Haugli.
Innover eller dø
Kundeorientering var hovedanliggendet på konferansen, noe også Andreassen var inne på i sine innlegg.
- Tenk på første gang kjøpte en iPhone eller en tjeneste av høy kvalitet. Det ga en høy emosjonell opplevelse. Så kommer hverdagen, og du tar opplevelsen for gitt. Dette er livets forbannelse, som går fra høye til lave emosjoner. Spørsmålet er hvor langt du som bedrift vil la emosjonene falle.
Tina Saebi, en av forskerne ved CSI.
- As you know, you either innovate or parish, sa Tina Saebi, førsteamanuensis ved NHH og en av forskningsdirektørene i CSI.
Professor Stephen Vargo.
Les tidligere artikkel i Paraplyen (oktober 2015): Prisvinnende merkebyggingsprofessor
|