Fornøyde oppdragsgivere på forkurset til Gründerskolen
Det femtende forkurset ble avsluttet i helgen med fornøyde studenter og oppdragsgivere.
20.04.2015 - Tor Aase Johannessen
Årets forkurs ble avsluttet med presentasjon av rapportene som er utarbeidet for oppdragsgiverne, og disse var både imponert og fornøyd med arbeidet som er utført i løpet av bare tre måneder. Om vel en måned reiser deltakerne til sine respektive destinasjoner.
I vår har 35 studenter, primært fra NHH, fullført det femtende forkurset i Bergen. Rundt 65 søkte om opptak til årets Gründerskole. - Vi arbeider nå med et tilbud til dem som ikke kom med, og håper på en rask avklaring slik at programmet kan komme i gang neste sommer, forteller førsteamanuensis Tor Aase Johannessen ved Institutt for strategi og ledelse. Han har hatt det faglige ansvaret for Forkurset siden starten.
Gründerskolen består av to deler. Først et forkurs i vårsemesteret, og deretter et utenlandsopphold om sommeren av 12 ukers varighet. Studentene kan velge å tilbringe utenlandsoppholdet i San Francisco, Boston eller Singapore, hvor de har internship i gründerbedrifter. I tillegg har de forelesninger som bygger på forkurset.
Jens Eikeset fra "7 Fjell Bryggeri" presenterte en bedrift som er omgitt av mange begrensninger.
Prosjekter i alle faser
Forkurset her skiller seg fra andre institusjoner ved at deltakerne i tillegg til forelesninger også må jobbe med å utarbeide forretningsmodeller, eller skrive eller vurdere forretningsplaner for virkelige gründerbedrifter.
- I forkurset legger vi vekt på å velge ut prosjekter som omfatter alle aktuelle stadier, fra idéfasen til markedsføringsfasen. Samtidig er det viktig å velge prosjekter fra så mange ulike bransjer som mulig, forklarer Tor Aase Johannessen.
Han sier at når de potensielle prosjekteierne blir kontaktet før forkurset starter, gir de ofte uttrykk for at de tviler på om NHH-studenter er i stand til å vurdere kompliserte tekniske produkter, og langt mindre at de vil være i stand til å analysere dem. Årets prosjekter har blant annet omfattet vurdering av forslag til gjenbruk av emballasje i dagligvarebransjen, eksport av sjøpølser til Kina, salg av avansert måleutstyr til oljebransjen i USA, samt utvikling og lansering av en app som skal bidra til å finne hvor venner og bekjente befinner seg i øyeblikket.
En rekke gjesteforelesere fra kjente og suksessrike gründerbedrifter, samt noen som ikke har hatt hellet med seg, har bidratt i forelesningene. Det er viktig at studentene også får vite om dem som ikke lykkes som gründere.
I september ifjor feiret Gründerskolen femtenårs-jubileum. Det som opprinnelig var et tilbud til studenter ved Institutt for informatikk ved UiO, ble raskt etterspurt også ved andre norske universiteter og høyskoler. I Bergen kom vi i gang allerede året etter oppstarten. Gründerskolen er et samarbeidsprosjekt mellom alle universitetene og en rekke høyskoler i Norge.
Fullført Gründerskole gir 30 studiepoeng og kan inngå som del av masterprogrammet.
Lasse Smedsvig og Harald Aalvik fortalte om suksessen "Adams Matkasse".
|