Foretrekker selvstendighet

- Mitt ståsted er at NHH sannsynligvis er best tjent ved å stå alene, sier viserektor Helge Thorbjørnsen til den pågående strukturdebatten i høyere utdanning.

14.08.2014 - Kristin Risvand Mo


Thorbjørnsen leder et arbeidsutvalg som vurderer hvilke innspill NHH skal komme med i strukturdebatten om høyere utdanning. Arbeidet skal være klart ved utgangen av august.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen ba i mai alle universitet og høyskoler om å vurdere dagens organisering av sektoren. I forrige uke uttalte Røe Isaksen at store institusjoner ikke alltid er det beste og trakk frem NHH som et eksempel på et mindre, men fremragende forsknings- og lærested.

Mer internasjonalt samarbeid

NHH utdanner omtrent halvparten av landets siviløkonomer og er i gang med å implementere en strategi med ambisiøse mål innen internasjonalisering og forskning.

- For å kunne konkurrere med andre internasjonalt akkrediterte handelshøyskoler om studenter, fagstab og forskningsressurser, stilles det høye krav til autonomi, kvalitet og internasjonalt samarbeid. Det er med utgangspunkt i denne posisjonen at vi må vurdere hvilke samarbeidsformer NHH er best tjent med, sier viserektor Helge Thorbjørnsen.

- For å utvikle kvaliteten på forsking og utdanning tror jeg styrket internasjonalt samarbeid er mer formålstjenlig enn fusjoner med geografisk nære institusjoner. Samtidig ønsker jeg ikke å ta noe på forskudd, vi holder alle muligheter åpne.

Erfaringer fra Danmark

NHHs styre diskuterte oppdraget fra Kunnskapsministeren i juni og ønsker at NHH skal ta en aktiv rolle i den pågående prosessen. Høyskolen har opprettet et arbeidsutvalg der styremedlem og tidligere CBS-rektor Finn Junge-Jensen, som har direkte erfaring fra tilsvarende prosess i Danmark, er en viktig bidragsyter.

I tillegg er Arne Hyttnes og Mette Bjørndal med fra NHH-styret, samt administrerende direktør Nina Skage, leder for forskingsadministrativ avdeling Linda Rud og førsteamanuensis Iver Bragelien.

Store utfordringer

Oppdraget fra statsråden er todelt. I den ene delen skal NHH beskrive ønsket strategisk posisjon i 2020, hvilke ressurser som kreves og om sammenslåinger med andre kan bidra til å realisere posisjonen.
- NHHs nye strategi, med et tydelig fokus på internasjonalisering, faglig kvalitet og faglig spissing, er et viktig premiss i arbeidet vårt, sier Thorbjørnsen.

Utvalget vil også vurdere hvordan NHH som nasjonal institusjon kan bidra til å løfte kvaliteten på utdanning og forskning gjennom samarbeid eller fusjoner.

- Flere av fagdisiplinene innen økonomi og administrasjon i Norge er sårbare. Vi vil se på hvilken rolle NHH kan spille alene, eller sammen med andre, for å løfte kvaliteten og bidra til en effektiv bruk av ressursene i sektoren. På flere områder har vi allerede tatt et nasjonalt ansvar, blant annet innen forskerutdanningen, og vi vil se nærmere på hvordan vi på best mulig måte kan bidra i fortsettelsen, sier Thorbjørnsen

Faglige gevinster

Thorbjørnsen tror gevinstene ved fusjoner er størst hos institusjoner med høye kostnader til infrastruktur og utstyr, og hos institusjoner med små fagmiljø og få studenter

- Hovedargumentet for fusjoner innenfor økonomisk-administrative fagområder må være enten klare faglige gevinster eller at man oppnår det nødvendige antall studenter og lærere. Faglig kvalitet må være ledestjernen, sier han

25. september skal NHH, sammen med Høgskolen i Bergen, Høgskolen i Sogn og Fjordane, Høgskolen Stord/Haugesund, Kunst - og designhøyskolen i Bergen, Universitetet i Bergen og Universitetet i Bergen, ha dialogmøte med kunnskapsministeren i Stavanger.

KDs syvpunktsplan for stortingsperioden

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen la i vinter frem en syvpunktsplan for utvikling i sektoren de kommende årene:

1. Regjeringen skal oppnevne en ekspertgruppe som skal gjennomgå hele finansieringssystemet for universiteter og høyskoler.

2. Stortingsmelding om struktur i høyere utdanning skal legges frem våren 2015.

3. En langtidsplan for forskning og høyere i utdanning skal bli lagt frem høsten 2014.

4. Ambisjoner om å utvikle flere verdensledende forskningsmiljø. Rergjeringen vil identifisere miljøer med stort potensial i dialog med institusjonene.

5. Høyere ambisjoner for norsk deltakelse i EUs forskningsprogram, Horisont 2020.

6. Regjeringen skal se på hvordan rekruttering, stillingsstruktur og karriereutvikling ivaretas blant de vitenskapelige ansatte.

7. Regjeringen vil legge trykk på lærerutdanning


Debatt om den økonomisk-administrative utdanningen

I dag er det 35 steder hvor du kan studere økonomi og administrasjon i Norge.

I den siste tiden har det vært debatt om den økonomisk-administrative utdanningen i Norge, hvor et av argumentene for sammenslåing har vært at det er for mange små og svake studiesteder.



Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive