- Kort, men imponerende

Håkon Sæberg (foto: Hallvard Lyssand)

Håkon Sæbergs vinneroppgave i Institutt for samfunnsøkonomis konkurranse om beste masteroppgave blir beskrevet som den korteste, men likevel blant de mest imponerende juryen har sett.

23.10.2012 - Hallvard Lyssand


Hvert år inviterer Institutt for samfunnsøkonomi til en konkurranse om beste masteroppgave levert til sensurering i løpet av de siste 12 månedene.

Målet er både å få opp engasjementet for å skrive gode oppgaver og å synliggjøre noe av det gode arbeide som blir gjort. Premien er kr 15000, et diplom og sjansen til å legge frem arbeidet for fagstaben ved instituttet.

I konkurranse med ti andre ble årets vinner Håkon Sæberg med oppgaven "Multi-purchasing in the linear city."

Oppgaven er rent teoretisk, og fokuserer på en velkjent teori om imperfekt konkurranse, den såkalte Hotelling-modellen. Med utgangspunkt i kjøp av aviser undersøker vinneren hva som skjer i likevekt i Hotelling-modellen når en tillater at hver konsument kjøper mer en ett produkt.

Juryen, professorene Erling Vårdal fra UiB og Lars Sørgard fra NHH, konstaterer at oppgaven er blant de korteste de har sett rent sidetallsmessig, men samtidig en av de mest imponerende rent innholdsmessig.

- Han viser stor innsikt i eksisterende litteratur om denne typen modeller og presenterer en enkel utvidelse av modellen som et bidrag til den teoretiske litteraturen. Det er uten tvil svært kompetent utført, og han har en imponerende god forståelse av hvilke forutsetninger som er kritiske for det resultatet han viser. Selve modelleringen, og ikke minst drøftingen av egne resultater, viser svært god innsikt i denne typen analyse, og langt utover det vi kan forvente av en god masteroppgave, heter det i juryuttalelsen.

Håkon Sæberg (foto: Hallvard Lyssand)
Håkon Sæberg presenterte masteroppgaven sin for fagstaben ved Institutt for samfunnsøkonomi mandag.

Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive