SOL på publiseringstoppen
Det er Institutt for strategi og ledelse som står for de fleste av publiseringspoengene til NHH. Det kom fram da professor II ved Institutt for foretaksøkonomi, Ole Gjølberg, holdt seminar om vitenskapelig publisering på NHH denne uken.
02.11.2012 - Hanna Sommerstad
Totalt fikk NHH 153,5 publiseringspoeng i 2011, mot BI sine 218,6 poeng.
Handelshøyskolen BI plasserer seg dermed på norgestoppen når det gjelder økonomisk-administrative publiseringspoeng. NHH kommer på nummer to, mens NTNU Industriell Økonomi havner på tredjeplass.
SOL på topp
Innenfor NHH var det Institutt for strategi og ledelse som i absolutte tall publiserte mest i 2011, med 55,9 publiseringspoeng. På nummer to finner vi Institutt for samfunnsøkonomi med 42,7 poeng, etterfulgt av Institutt for foretaksøkonomi (37,2 poeng), Institutt for regnskap, revisjon og rettsvitenskap (8,4 poeng) og Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (8,2 poeng).
Det var imidlertid Institutt for samfunnsøkonomi som publiserte flest artikler på nivå 2, tett etterfulgt av Institutt for foretaksøkonomi og Institutt for strategi og ledelse.
Tre-nivå-modell
De tre mest brukte publiseringskanalene for NHH i 2011 var Magma, International Review for Law and Economics og Research in Maritime History.
Alle de tre er nivå 1-tidsskrifter på en skala hvor nivå 0 representerer ikke-vitenskapelige publikasjoner og nivå 2 representerer et utvalg av vitenskapelige kanaler som regnes som ledende innenfor brede fagmiljøer. Nivå 2-publikasjoner publiserer cirka 20 prosent av alle vitenskapelige artikler innen faget.
Nummer fire på listen er imidlertid Journal of Public Economics, som rangerer som en nivå 2-publikasjon.
Hvis man ser på perioden 2004-2011 var de tre mest brukte publiseringskanalene for NHH Magma, Beta og Økonomisk Forum.
Satser på kvalitet
- Vi har et mål om å øke publisering per ansatt, i tillegg til å øke antallet ansatte som publiserer. Men vi har også et viktig mål om høy kvalitet på det som publiseres, sier Jan I. Haaland, rektor ved NHH.
- BI har flere ansatte enn oss, så vi må justere for størrelsen når vi sammenlikner oss med dem. Men vi har absolutt ambisjoner om å bli bedre på publisering og er opptatt av å se at trenden går riktig vei, sier Haaland.
Han minner om at NHH har laget sin helt egne bonusliste over noen utvalgte, gode nivå 2-tidsskrifter som man satser spesielt på å publisere i. Denne listen skal fungere som motivasjon for fagstaben.
Bør ha innflytelse
Foredragsholder Ole Gjølberg er enig i at det er fornuftig å satse på noen utvalgte nivå 2-tidsskrifter. Han understreker også:
- Det ikke bare er antallet publikasjoner per faglig ansatt som teller. Det er etter mitt syn vel så viktig at det som publiseres blir lest og har innflytelse både vitenskapelig og i praksis. Dessuten er det jo slik at ansatte ved universiteter og høgskoler også har andre oppgaver enn det å forske og publisere. Kanskje man burde etablere en tydeligere arbeidsdeling internt på lærestedene, der man i større utstrekning utnytter sine komparative fortrinn?
Ole Gjølberg holdt seminar om vitenskapelig publisering på NHH denne uken.
Foto: Hanna Sommerstad
|