Viderefører publikasjonsbonusen
NHH-styret vil videreføre publikasjonsbonusen i ti nye år, men ber Forsknings- og formidlingsutvalget om å vurdere om flere tidsskrifter fra den såkalte FT-lista skal tas inn i ordningen. Dette kom frem i styremøte tirsdag 12. juni 2012. Ny strategi, alumnistyre og administrativ omorganisering var blant de andre sakene på dagsorden.
14.06.2012 - Kristin Risvand Mo
Saken om administrativ omorganisering kan leses her, på Innsiden
NHHs publikasjonsbonusordning ble innført i 2002 som et tiltak for å øke NHHs synlighet i internasjonale topptidsskrifter. Etter ti år er det nå tid for å avgjøre om ordningen skal fortsette.
En evaluering fra Forsknings- og formidlingsutvalget (FFU) viser at antallet internasjonale publikasjoner i topptidsskrifter har steget kraftig etter 2005. FFU mener publikasjonsbonusen har hatt en positiv effekt på og endret adferden blant NHHs forskere fordi oppmerksomheten rundt internasjonal publisering på alle høyeste nivå har økt.
Styret diskuterte om det er hensiktsmessig å videreføre ordningen i sin nåværende form eller om NHH bør ha en mer strategisk innretning på bonuslisten. Styret gikk for en løsning som viderefører dagens løsning for 10 år, men ber FFU vurdere om flere relevante tidsskrifter fra Financial Times liste kan innlemmes i NHHs ordning. Se hele saksfremlegget. (Sak 41/12)
Presenterte SNF
Styremøtet ble innledet med et innlegg om SNF ved styreleder Victor D. Norman. NHH overtar i disse dager aksjemajoriteten i SNF, og får en eierandel på 85 prosent. Stiftelsen Samfunns- og næringslivsforskning skal eie de resterende 15 prosent av aksjene, mens UiBs aksjer allerede har blitt innløst.
Norman sa at det faglige samarbeidet med UiB vil fortsette som før, men at endringene i eierstruktur er et virktig grep for å knytte SNF nærmere NHH. Norman mener at SNF har en viktig oppgave med å bygge opp under den faglige virksomheten ved NHH og at SNF byr på et faglig "fristed" der forskere kan samarbeide på tvers av instituttgrenser.
Ny ledelsesmodell?
En av flere større saker som ble drøftet av styret var NHHs ledelsesmodell på toppnivå. NHH følger lovens normalordning med todelt ledelse (valgt rektor), mens alternativet er enhetlig ledelse (tilsatt rektor og ekstern styreleder oppnevnt av departementet).
Da nåværende ledelsesform ble besluttet videreført i 2008, ba styret om at ledelsesformen skulle vurderes på ny i inneværende periode. Saken har nylig vært på en intern "mini-høring". Et klart flertall av de som har gitt tilbakemelding ønsker å videreføre dagens ordning med todelt ledelse. Et endelig vedtak i saken skal fattes i neste styremøte, og styret ba samtidig om å få en statusrapport om forutsetningene som ble lagt til grunn for vedtaket i 2008.
Se lovdata for mer informasjon om ordningene, samt en større utredning i saksfremlegget til styret (sak 36/12).
Alumnistyre
Styret vedtok også nye vedtekter for NHH Alumni og NHH Alumnifond. Dette slås nå sammen til ett felles styre. Styret for NHH Alumni skal ledes av en vitenskapelig ansatt ved NHH og får ansvar for å trekke opp de strategiske linjene for alumniarbeidet i tråd med NHHs strategier og mål. Styret for NHH Alumni vil avgi en årlig rapport til NHH-styret.
Det ble også vedtatt noen endringer i forskriften for Master i økonomi og administrasjon (MØA). Den viktigste endringen gjelder godskriving av ekstern utdanning der kravene blir strengere.
Styret vedtok et foreløpig forslag til strategisk fundament, visjon og verdier for neste strategiperiode fra 2014. Arbeidet med å utarbeide ny strategi fortsetter internt, før et endelig forslag til ny strategi legges frem for styret i desember 2012 og sendes på høring i organisasjonen våren 2013.
En rekke økonomisaker ble også behandlet, blant annet økonomirapport for 1. tertial. Tertialrapportering med prognoser og budsjettrevisjon er innført som nytt styringsverktøy på NHH fra i år, og tilbakemeldingene så langt er positive.
|