Satser på pedagogisk innovasjon
Det skjer mye spennende på undervisningsfronten på NHH for tiden. - Vi jobber langsiktig, men i 2012 satses det ekstra på pedagogikken, sier masterdekan Kenneth Fjell.
27.02.2012 - Knut André Karlstad
Professor Kamran Kashani fra Storbritannia kurset deler av fagstaben i caseundervisning for en tid tilbake. Dette er et av tiltakene som er gjort for å styrke pedagogikken den siste tiden.
Førsteamanuensis Kenneth Fjell er dekan for masterutdanningen. Sammen med et eget pedagogisk utvalg jobber han med å styrke pedagogikken på NHH. Caseundervisning er en del av dette, og er noe studentene ofte etterspør. For kort tid siden ble det holdt workshop i caseundervisning for fagstaben.
- Caseundervisning bringer virkeligheten inn i kursene. Ofte etterspør studentene våre mer praktiske utfordringer. Case gir sånne muligheter. Det gir dem trening i analytisk tenkning, å treffe viktige valg under usikkerhet og måtte argumentere for sitt standpunkt i en forsamling, noe som er det de skal ut og gjøre i arbeidslivet, sier han.
Forberedelser og oppfølging underveis tar mye tid. I tillegg krever slik undervisning mye av studentene. Dersom de ikke møter forberedt gir denne typen undervisning lite tilbake. Men selv om case kommer for fullt inn i kursene betyr det ikke døden for plenumsforelesningene.
- Store forelesninger er veldig effektive på de konkrete tingene, klare teorier, teknikker og resultater, sier Fjell.
Også her gis foreleserne tilbud om ekstra oppfølging.
- Vi jobber med å styrke ferdighetene til foreleserne. Her jobbes det oppsøkende. Vi har et samarbeid med pedagog Arild Raaheim og alle forelesere har et stående tilbud om å ta kontakt med ham. Han kan være tilstede under forelesninger for å gi tilbakemelding og veiledning. Dette krever mindre enn å sette av en hel dag til seminar, forteller Fjell.
Raaheim er professor i pedagogikk ved UiB og tilknyttet NHH i en deltidsstilling (les tidligere sak fra Paraplyen).
Podcasting, nettportal og nybygg
Mulighet for podcasting av forelesningene er fremdeles et tilbud til forelesere på NHH. Tilbudet har fått ganske gode tilbakemeldinger fra studentene. Det har også vist seg å være til nytte for foreleserne selv ifølge Kenneth Fjell:
- Podcastingen bevisstgjør foreleserne veldig. Lars Mathiesen fortalte at han hadde stort utbytte av å kunne gå tilbake og se seg selv på video.
Det jobbes i disse dager med å lansere en ny nettside for pedagogikk på NHH. Målet er å få denne på plass til høstsemesteret starter. Her er tanken å samle tips og referanser til hva som egner seg i ulike typer kurs, og en oversikt over nøkkelpersoner som kan hjelpe til med tilretteleggingen av undervisningen.
- Vi jobber også med å spille inn momenter i forhold til nybygget, slik at dette blir en riktig arena for undervisningen, sier Fjell.
Samarbeid for skiprodusent
Merino, forrige uke: Studenter fra NHH og Arkitektur- og designhøgskolen (AHO) står i sirkel rundt tavler fulle av gule klistrelapper, piler og bokser. Idégenereringen er i full gang, og det diskuteres med stort engasjement.
- Dette er et unikt samarbeid mellom økonomer og designere, og noe vi vil se mer av fremover, sier Lars Skjelstad fra SINTEF. Sammen med Per Egil Pedersen fra NHH og Simon Clatworthy fra AHO er han faglig ansvarlig for samlingen. I bakgrunnen jobber studentene innbitt med et case fra skiprodusenten Madshus. Caset inngår i kurset Service Innovation.
Simon Clatworthy (t.v.), Per Egil Pedersen og Lars Skjelstad diskuterer studentenes forslag til case-løsninger, mens det jobbes iherdig i bakgrunnen.
Foto: Knut André Karlstad
Et annet sted på Merino tar også Ingeborg Astrid Kleppe i kurset Social Media Marketing i bruk nye undervisningsformer. Hun bruker blant annet Facebook og Slideshare aktivt i undervisningen.
- Idéen min er at klassefellesskapet og relasjonene fra kurset skal kunne eksistere etter at kurset er avsluttet, forteller Kleppe.
Kleppe bruker blant annet internasjonale forelesere via Skype. Dette er for å få inn folk fra studentenes egen generasjon, som i det daglige må slåss for sine idéer innen sosiale medier i kjente teknologibedrifter. Kleppe skryter av at høyskolen har vært villig til å støtte innovative tiltak i undervisningen.
- Høyskolen har vært veldig positive. De er fleksible og tør å satse på interessante initiativ - mer enn andre universiteter som er mye mer byråkratiske. I 2006 så jeg dette med sosiale medier komme, og har fått støtte hele veien.
Pengesekken er åpen
Fra å starte på scratch uten litteratur for noen år siden er nå høyskolen ledende på sosiale medier og markedsføring.
- Mange andre begynner med dette nå, men vi har allerede holdt på i flere år og har fått muligheten til å tilby kurs på alle akademiske nivå, også internasjonale samlinger, sier Kleppe.
Dekan Kenneth Fjell er veldig positiv til innovasjon på undervisningsfronten, og understreker at de er åpne for å støtte gode tiltak med midler.
- Forelesere prøver av og til å få til ting som ligger utenfor de vanlige rammene. Man kan gjerne søke om støtte til pedagogiske tiltak, som ikke faller inn under de vanlige rammene. Pengesekken er åpen for pedagogisk nytenkning, konstaterer han.
Fakta
Flere eksempler på caseaktiviteter på NHH den siste tiden
Bruk tre minutter!
Bachelorkurs i praktisk ledelse. Ansvarlig: Alexander Sandvik
Oppgave: Presenter et endringsbudskap på tre minutter. Studentene kunne velge mellom to case, et nedbemanningscase og et omstillingscase og skulle presentere dette for ansatte i et allmøte. Opplegget ble gjennomført etter modell av Forsker Grand Prix, som Sandvik selv deltok i 2010. Etter at studentene hadde presentert sitt budskap fikk de tilbakemeldinger fra en kommunikasjonsekspert og en skuespiller, i tillegg til Sandvik selv. Dommerne gav karakterer fra 1 til 6.
Kjør debatt!
Bachelorkurs i Strategi (SOL 040): Ansvarlig Inger Stensaker
Bokbransjen er gjennomgående tema i vårens strategikurs. Det er gjennomført gjesteforelesninger med bl. a. konkurransedirektør Christine Meyer, Anne Posner i Studia og Arnsten Bjørke i Fagbokforlaget. Som en spiss på det hele ble de tre invitert til å sitte i et panel der studentene kunne stille spørsmål om strategiske endringer, regulering og markedsforhold.
|