NHH-alumna med motesuksess i New York
Hver dag bruker Jia Li kunnskap fra studiene på NHH. Hun nyter stor suksess som motedesigner i New York, men lengter stadig tilbake til norske fjorder. In English
14.08.2012 - Ingrid Hågård Bakke
Kinesiske Jia Li tok master i international business (MIB) ved NHH i 2000 og er grunnlegger av og designer i Jia Collection i selveste New York City.
Vi spurte den ambisiøse motekvinnen om hva som har ført henne dit hun er i dag, hvordan en mastergrad fra NHH har påvirket karrieren, og hvordan det er å drive en bedrift i en tøff bransje med hard konkurranse.
Kreativ åpenbaring
- Da jeg vokste opp i Kina var det ikke mye mote å snakke om, men en dag snublet jeg over noen gamle moteblader i en lokal bokhandel og ble rett og slett lamslått av alle bildene. Jeg hadde aldri trodd at klær kunne være så vakre, forteller Li om barndommen i Kina og hvordan moteinteressen oppstod.
- Etter det var det som om en latent kreativitet våknet og jeg hadde plutselig uendelig mange ideer. Jeg følte noen ganger jeg ikke klarte å tegne fort nok, så mange ideer hadde jeg! Mote var imidlertid ikke en vanlig vei å gå i Kina, og få skoler kunne tilby motestudier. Derfor valgte jeg økonomi, fortsetter Li.
Det tradisjonelle næringslivet viste seg imidlertid å ikke være noe for henne.
- Da jeg var ferdigutdannet, jobbet jeg i næringslivet en stund. Jeg følte meg hemmet av å jobbe i et så lite kreativt miljø, så jeg sa opp og fulgte drømmen om motedesign. Men når jeg ser tilbake på det nå, så ser jeg at økonomiutdannelsen og arbeidserfaringen helt klart har hjulpet meg slik at jeg nå kan drive en egen motebedrift.
Jia Li.
Foto: Trah Halliday
Fra Kina til New York via NHH
I løpet av bachelorstudier ved Yangzhu University i Jiangsu-provinsen i Kina fikk Li høre om Norge og den internasjonale studentfestivalen ISFiT i Trondheim, og meldte seg på.
- Jeg hadde det utrolig fint under ISFiT. Jeg elsket all den naturlige skjønnheten og det norske folket. Jeg tenkte 'hvorfor ikke studere her?' og søkte på MIB-programmet ved NHH.
Professor Andreas Falkenberg var med på å starte MIB-programmet, er tidligere foreleser ved NHH, og er i dag blant annet tilknyttet Universitetet i Agder. Han veiledet Li under arbeidet med masterutredningen "Value Creation for the Fashion Marketing Firms". Han husker en dyktig og målrettet studine.
- Jia skrev om ulike strategier i den internasjonale verdikjeden i motebransjen fra design til produksjon og videre til markedsføring og salg. Da hun kom til NHH var hun allerede svært interessert i denne bransjen og hun illustrerte sin masteroppgave med motedesign hun selv hadde tegnet. Hun analyserte fem ulike firmaer og bandt sammen delene på en logisk og klok måte. Gode masteroppgaver er krevende, og Li viste en grundighet og en innsats som det står stor respekt av, forteller Falkenberg.
Veien fra NHH til motebransjen gikk via moteskolen Fashion Institute of Technology i New York. Li forteller om en utfordrende bransje som krever rask omstilling.
- Det er veldig hard konkurranse og ting kan forandre seg veldig fort. Kundene er kresne, og livsstiler endres. Nye markedsføringskanaler og salg gjennom sosiale medier utvikler seg utrolig raskt og revolusjonerer måten vi markedsfører oss på. Motemarkedsføringsselskaper er nødt til å henge med på notene og tilpasse seg, ellers faller man raskt av lasset, forklarer hun.
Fant en nisje
Da Li var ferdig på Fashion Institute of Technology jobbet hun en stund for andre selskaper. Etter hvert oppdaget hun en nisje i markedet som ingen hadde fylt, og startet for seg selv.
- Jeg begynte å designe rundt et livsstilskonsept for moderne, travle kvinner som trenger komfortable, stilige og allsidige plagg, helst alt i ett. Så langt har jeg fått positiv respons fra moteredaktører og kunder, fortsetter Li fornøyd.
- Kunder vil ha noe unikt, stilig og varig til sin garderobe. Kvinner synes det er vanskeligere og vanskeligere å finne klær de vil gå i, siden de nå ser etter antrekk som de kan ha på seg på jobb for så å gå rett i middagsselskap. Designere må ta hensyn til slike ting nå om dagen, utdyper hun.
Populariteten lar seg lett bevise. Klær fra Jia Collection dukker stadig opp i amerikanske medier, enten det er på tv, i motemagasiner eller hengende på kjendiser og stjerner.
- Særlig gøy er det at Creative Director for O Magazine (Oprah Winfreys kvinnemagasin, journ. anm.) er så begeistret for kolleksjonen min og tar med noen plagg i spalten sin, påpeker hun videre.
Bruker NHH-kunnskap hver dag
Li kan fortelle om en lærerik tid i Norge.
- Jeg bruker innsikt fra masteroppgaven min hver dag på jobben. Mesteparten av det jeg lærte på NHH er nyttig, men særlig utredningen bruker jeg daglig. Faktisk, og dessverre, bruker jeg nok 95 prosent av tiden min på å drive selskapet fremfor å designe. Sånn sett er jeg veldig takknemlig for graden min fra NHH. I masteroppgaven studerte jeg hvordan motemarkedsføringsselskaper kan skape verdi for sine kunder, og nå tenker jeg hele tiden på hvordan jeg kan skape verdi for mine kunder, forklarer hun.
Li satt også pris på Norge som bosted, og mimrer tilbake til fisketorget, fjellturer og samvær med norske venner. Norske fjorder er fortsatt det vakreste landskapet hun har sett.
- Hadde det ikke vært for at jeg var så opptatt med jobb, hadde jeg reist tilbake flere ganger, avslutter Li.
Gledelig med gründerkarriere
Professor Andreas Falkenberg.
Foto: CB Fotos
Professor Falkenberg gleder seg over at NHH-studenter velger gründerkarrierer - og i tillegg satser internasjonalt.
- NHH er jo ikke primært en høyskole for kreative motedesignere. Derfor er Jia Li et hyggelig eksempel på at vår forskning og undervisning er såpass generell at den kan anvendes på mange felt. Hun er også et eksempel på at vår virksomhet er relevant for gründere fra fremmede kulturer og for anvendelse i noen av verdens mest konkurranseutsatte næringer, påpeker han.
Videre tror Falkenberg at de fleste av oss kanskje er litt mindre risikovillige enn det som skal til for å være en god gründer, men at NHH-studier absolutt er nyttige for entreprenørspirer.
- En del av vår jobb er å avdekke alle usikkerhetsfaktorene man bør ta hensyn til når man skal ta beslutninger, og summen av disse kan virke skremmende. Noen ganger må man likevel bare hoppe i det og løse problemene etter hvert. Samtidig viser Li oss at gode analyser og entreprenørskap går hånd i hånd, konkluderer han.
Jia Collections hjemmeside: www.jiacollection.com
Saken er tidligere publisert på alumni.nhh.no
|